Ontvang onze nieuwsbrief:

Booosting External

01 maart 1995: In tegenstelling tot Booosting Internal heeft het projectdeel Booosting External een extern karakter. Booosting External is een kennistransferproject dat, zoals de naam aangeeft, branchevreemde materiaaltechnologieën, produkten en processen beoogt over te dragen naar de bouwwereld. Het project sluit aan bij de algemene doelstelling van Booosting tot het stimuleren van innovatie in de bouw .


Booosting External

In verschillende segmenten van de industrie worden technologieën ontwikkeld die ook toepasbaar en interessant zijn voor de bouwwereld. Hierbij kan aandacht worden gegeven aan technologieën op het gebied van materialen, produktietechnieken en -processen, zoals het gebruik van optische kabels. In de eerste fase wordt de marktvraag van de bouwwereld en het marktaanbod van de verschillende industrieën geïnventariseerd. In hoeverre bestaan er technologieën die interessant zijn voor de bouw? Wat zijn mogelijke ontwikkelingen die interessant zijn voor de industriële bouw?

 

dit schema geeft aan hoe wij denken vraag en aanbod te achterhalen

De behoefte aan kennis en technologie zal achterhaald worden door drie kanalen:
• gericht onderzoek onder de bij Booosting aangesloten bedrijven;
• analyse van recent verschenen rapporten;
• interviews met externe deskundigen.

Het aanbod wordt met name geïnventariseerd door
• interviews met externe deskundigen van:
• TNO Bouw
• Senter
• Innovatiecentra

In de voorbereidingsfase worden de volgende stappen ondernomen:
• Inventarisatie relevante aanbieders
• formulering deelname aanbod
• benadering bedrijven
• vastleggen van afspraken

Het project Booosting External kent twee activiteiten om de transfer van kennis/technologie tot stand te brengen: bedrijfsbezoeken en brokerage-meetings; beide activiteiten sluiten aan bij de huidige op de leden gerichte activiteiten van Booosting. Het verschil is dat het onderhavige project kennis 'van buiten' haalt.

De bedoeling is dat er 2 tot 3 bedrijven met interessante technologie worden bezocht en dat er 25 tot 50 bedrijven presentaties op de brokerage-meetings gaan verzorgen.

bedrijfsbezoeken
In het kader van bedrijfsbezoeken zullen bedrijven die (nog) niet of nauwelijks toeleverancier zijn voor de bouwwereld maar wel potentieel interessante produkten kunnen aanbieden, bezocht worden.

Dil biedt het bedrijf de mogelijkheid zich te verkopen aan bedrijven in een marktsegment (de bouw) waar men nog niet of nauwelijks werkzaam is, aan personen die geïnteresseerd zijn in industrialisering van de bouw. Voor personen en bedrijven uit de bouwwereld biedt een bedrijfsbezoek de mogelijkheid een terzake kundige uitleg te krijgen over een produkt of een technologie die voor hen interessant kan zijn.

Brokerage Meetings
De brokerage meetings hebben als doel om op een indringende wijze vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

De geïnventariseerde aanbieders worden benaderd met de vraag of zij op een standaard formulier willen aangeven wat zij te bieden hebben voor partijen in de bouw. Deze formulieren worden vervolgens gebundeld in het zogenaamde 'Technologie Aanbod Boek'.

De partijen in de bouw kunnen dit boek aanvragen en hierin aangeven met welke aanbieders zij in contact willen komen.

Het Booosting externa] secretariaat zorgt dan vervolgens dat deze contacten tot stand komen; één en ander zal 1 of 2 dagen in beslag nemen, al naar gelang de hoeveelheid tot stand te brengen contacten.

Vooralsnog worden drie technologievelden ingevuld:
• een specifiek gericht op Casco;
• een specifiek gericht op Huid/Gevel;
• een specifiek gericht op Inbouw, zoals installaties, intermediaire systemen en ruimtelijk scheidende systemen.

uitvoering
De bedrijfsbezoeken en brokerage-meetings zullen worden begeleid door terzake kundigen uit instituten en/of onderwijs en een projectbegeleidingsteam vanuit het Booosting-bestuur.

De brokerage-meetings zullen op neuraal terrein plaatsvinden: indien er twee dagen voor nodig zijn bij voorkeur met hotelaccommodatie.

De planning ziet er als volgt uit:
• Bedrijfsbezoeken: 3 x 1 dag

(1x voor de zomer, 2x in het najaar van 1995) 
• Brokerage-meetings: 3 sessies van 1 à 2 dagen

(1x voor de zomer, 2x het najaar van 1995)

resultaten
De voorbereidingen voor beide tranfser-activiteiten vereisen veel inspanningen om de presentaties zo goed mogelijk te laren verlopen. Bovendien moet de inhoud van de presentaties perfect op de vraag van de bezoekers zijn toegesneden (geen zuiver corporate bedrijfspresentaties dus!).

De tussentijdse resultaten en de eindresultaten van de bedrijfsbezoeken en de Brokerage Meetings zullen openbaar worden gemaakt door middel van publikaties. Ook het Technologie Aanbod Boek zal in bredere kring beschikbaar komen.

 

contact
Booosting External wordt uitgevoerd door drs Hans Kamphuis van Winkelman en Van Hessen in Den Haag.

 

meer info Booosting Internal

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl