Ontvang onze nieuwsbrief:

Booosting Internal

01 maart 1995: Booosting Internal is het eerste deel van het Technologie-kennisproject om partijen uit de verschillende sectoren en/of branches bij elkaar te brengen en de transfer van technologie onderling te bewerkstelligen. Bij de aangesloten leden worden immers technologieën ontwikkeld die ook toepasbaar en interessant (kunnen) zijn voor anderen, met het oog op industrialisering van de bouw.


Booosting Internal 

 

In aanvulling op de reguliere activiteiten van Booosting (zoals bijeenkomsten en nieuwsbrieven en boeken), die bijdragen aan de vorming en instandhouding van het netwerk van aangeslotenen, is het projectdeel Booosting Internal gericht op kennistransfer tussen de aangesloten leden: het opzetten en coördineren van kennisuitwisseling en het stimuleren van het gezamenlijk produkten ontwikkelen.

 

De kennisbehoeften van bij de bouw betrokken bedrijven en industrieën over nieuwe en interessante technologieën komen niet via de dagelijkse praktijk tot stand, zodat deze industrietak, meer dan andere industrietakken, verstoken is en blijft van innovaties.

 

Het bestaande Booosting-netwerk biedt een vertrouwde omgeving, met vertrouwde partijen en een heldere doelstelling, waarin door productontwikkelingsgerichte activiteiten relatief snel de benodigde aanvullende kennis op het gebied ven nieuwe en interessante technologieën kan worden ontsloten.

 

Inventarisatie: 'Booosting in beeld’
In de eerste fase worden enerzijds de marktvraag van de aangesloten leden en anderzijds het technologie-aanbod van de aangesloten leden geïnventariseerd en in kaart gebracht. In hoeverre hebben aangesloten leden technologieën die interessant zijn voor de andere leden en bedrijven buiten het netwerk van Booosting. Wat zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de industriële bouw die interessant zijn voor de aangesloten leden en derden? De inventarisatie heeft geleid tot de losbladige publicatie “Booosting in beeld', die jaarlijks wordt aangevuld met bijdragen van nieuwe aangeslotenen.

 

Transfer-activiteiten
Booosting lnternal richt zich op de volgende activiteiten om de transfer van kennis/technologie tot stand te brengen.
1) ProduktOntwikkeling Meetings (PO-meetings)
2) Workshops
3) Pooolresearçh
Deze activiteiten sluiten aan bij de huidige op de aangeslotenen gerichte activiteiten van Booosting. Het verschil is dat het onderhavige projectdeel kennis 'inzetbaar en hanteerbaar’ maakt en kennis door clustervorming 'werkbaar' maakt.

 

PO-meetings
Produktontwikkeling is de meest praktische wijze van kennisuitwisseling. Door in teams te werken aan concrete oplossingen zal de uitwisseling van kennis en technologie nauw aansluiten bij het samenbrengen van aanbod en vraag. De bijeenkomsten vereisen een zorgvuldige voorbereiding, instructie en begeleiding van de participanten om enerzijds hun ontwikkelingskennis en -projecten to-the-point toe te lichten en anderzijds het vormen van ontwikkelingsteams te laten plaatsvinden door elkaar, technologisch gezien, aanvullende partijen.

 

Workshops
Gedurende de looptijd van Booosting lnternal zal een aantal workshops worden georganiseerd, waarin tevens voor het onderwijs aan de Technische Universiteiten belangrijke deelname is weggelegd. Op 23 maart 1995 zal een workshop met betrekking tot de systematiek van de ontwikkeling van bouwcomponenten worden georganiseerd.


In september 1995 volgt een workshop waarbij onderwijs en Booosting aangeslotenen intensief zullen samenwerken aan het ontwerpen, ontwikkelen, onderzoeken en realiseren van de bouw van een toren die uit diverse delen bestaat en uit verschillende materialen zal worden samengesteld. Ontwerp, prototypebouw/testen en uitvoering zullen in een periode van 13 weken worden gerealiseerd. De workshop begint met het gezamenlijk ontwerpen van de delen van de toren. De technische realisatie waarbij de onderdelen worden gerealiseerd en uiteindelijk gemonteerd zullen voornamelijk door studenten worden gedaan. Bepaalde realisaties kunnen en zullen bij de bedrijven in de fabriek gebeuren. De workshop wordt afgesloten met de opbouw van de toren, 13 weken later. Ook in het voorjaar van 1996 zal een workshop met een zelfde doel en strekking, worden georganiseerd.

Poool Research
Naar aanleiding van de inventarisatie van vraag en aanbod zullen clusters van probleemstellingen worden bepaald en vastgelegd. Per cluster zullen de partijen bij elkaar worden gebracht en zal een gezamenlijk zoekveld worden vastgesteld waarnaar onderzoek zal worden verricht. Per cluster zal worden geïnventariseerd hoe en door wie het onderzoek zal worden uitgevoerd en welke aanbiedende partij van kennis hierin zal worden betrokken. De geclusterde partijen zullen onderling een onderzoeksbudget vaststellen, dat wordt aangevuld door een basisbedrag dat Booosting ter beschikking stelt.

De eerste Poool die in maart van start gaat, zal worden geclusterd rond het thema 'onder de millimeter’, waarbij de leveranciers van dunne materialen zullen worden aangesproken om deel te nemen aan een onderzoek voor een klein collectief.

Looop Research
Als variant op Poool Research is er Looop Research. Bij Looop is het de bedoeling een aantal experts te clusteren ten einde een bedrijf of een produkt te onderzoeken en te doorgronden.

1e Looop bij Rockwool
De eerste Looop Research activiteit vindt plaats op 16 februari a.s. en Rockwool speelt hier de hoofdrol. Onder het motto 'Rockwool geen gezicht’ zal het architectonische aspect van het materiaal aan de orde worden gesteld. Een team van Rockwool- en Booosting-experts is uitgenodigd om gedurende een middag te discussiëren over onderwerpen als duurzaamheid, verschijning, milieu, recycling, toepassing en dergelijke. Het is niet de bedoeling er maar op los te discussiëren. In tegendeel, het onder de loep te nemen bedrijf en Booosting hebben hiertoe een opgave- een puzzel – geformuleerd. Deze puzzel ligt vanzelfsprekend dicht genoeg bij de werkelijkheid maar zal de uitgenodigde experts (Booosting aangeslotenen) kietelen tot reacties. De sessie eindigt met de presentatie van de resultaten alsmede met het maken van afspraken ten aanzien van de follow-up.

Resultaten
Het bereiken van optimale resultaten van de activiteiten vereist een belangrijke inspanning van het coördinatiecentrum van Booosting. Het coördineren en sturen van de werkzaamheden van de partijen en het organiseren van bijeenkomsten voor deze specifieke activiteiten is een onmisbare stap naar effectieve transfer binnen de planningen.

Kenmerkend voor de drie genoemde activiteiten is openbaarheid. De tussentijdse en de eindresultaten van de werkzaamheden van de ontwikkelingsteams, de workshops en het gezamenlijk onderzoek zullen voor de aangeslotenen en derden toegankelijk worden gemaakt door middel van publicaties, rapporten en exposities.

Meer weten, ideeën, informatie?
Voor alle bovengenoemde onderwerpen geldt natuurlijk dat als u interesse heeft, meer wilt weten, onderwerpen heeft voor PO, Poool of Looop, u vriendelijk verzocht wordt om contact op te nemen met Booosting, Anneke van Dijk.


meer info Booosting External

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl