Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Glasdag Saint-Roch

18 november 1998: Twintig man vertrok in alle vroegte naar het schilderachtige Waalse land, naar één van de industrieën die de regio nog rijk is: de glasfabrieken van Koninklijke Saint-Roch Veromco in Auvelais. Hier een indruk van de dag.


Boooming Business

Koninklijke Saint-Roch Veromco is sinds 1993 het Nederlandse verkoopkantoor van een wereldwijd concern Saint-Gobain, dat sinds 1665 opereert en inmiddels ruim 600 glasondernemingen heeft. Vlakglas maakt hiervan 13% uit en in Auvelais staat hiervan de grootste productielijn. Een traditioneel bedrijf dat probeert innovatief te denken. Maar liefst ƒ5,6 miljard, zo’n 20% van de omzet wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld in twee nieuwe floatglaslijnen die vorige zomer zijn geïnstalleerd.

Daar zijn we voor gekomen: de floatglasmethode en deze werkt als volgt. Het glas drijft op een tinbad van zo’n 10cm dikte. Het glas is zo’n 5mm dik en vloeit parallel uit over het tin. Het is perfect doorzichtig. De glasdikte wordt bepaald door met rollen en tanden aan het glas te trekken of te duwen. De maximale dikte van floatglas is 20mm. Indien de dikte onjuist is valt dit glas met een oorverdovende klap uit de productielijn en wordt gerecycled. De productie is een voorraadproductie. De verschillende kleuren glas, groen, brons, grijs worden in periodes en per verschillende dikte geproduceerd.

In de fabrieken van Auvelais zijn de allernieuwste coatingtechnieken mogelijk. Door toepassing van coatings in een opbouw van meerdere verschillende, zeer dunne lagen is men in staat om bijvoorbeeld transparant én anti-reflecterernd glas te maken. Maar ook Low-E–glas in vijf lagen en zonwerend glas in negen lagen. Het coaten op gehard glas is zeer geavanceerd en vereiste een cultuuromslag bij het personeel. In een vacuümruimte worden metalen als nikkel, tin, titaan of zilver aangebracht op gelaagd glas door ‘magnetisch te sputteren’. Zo wordt een ionen-verbinding op het glas ‘gebombardeerd’.

Ontwikkelingen
De toekomst zit in actieve beglazingen als electrochroom, thermochroom en gasochroom. In tien minuten verandert de ruit traploos van glashelder naar donker en v.v. Dit komt tot stand op basis van respectievelijk positieve en negatieve lading, temperatuur en gas. Nieuw is hierbij de verlaging van de LTA-waarde van 47% naar 9% en de ZTA-waarde van 0,38 naar 0,1 %. In de experimentele fase bevinden zich verder actieve beglazing die schakelbaar is onder invloed van temperatuur (de ruit wordt langzaamaan diffuus, alsof deze beslaat) en een actieve beglazing onder invloed van gas.

Marketing
De marketingafdeling werkt in het Comité Nouveaux Produits samen met productie, verkoop en R&D. Een continue kwaliteitscontrole. Veel overleg met ontwerper en eindgebruiker houdt het comité alert op veranderingen in vraag uit de markt en maakt productontwikkelingen mogelijk. Door deze wisselwerking is men in staat om drie nieuwe producten, of varianten op bestaande producten per jaar te lanceren.
Verrassend is de openhartige uitleg over het verloop van een nieuwe productontwikkeling. Verschillende ontwikkelingen worden aan de hand van de drie O’s geschetst in een tijdschema waaruit blijkt dat een traject van idee tot lancering al gauw twee jaar vergt.
Nieuwste ontwikkelingen zijn er bijv. op het gebied van randverbindingen met verbeterde geïsoleerde afstandshouders, vierseizoenenglas met een ZTA-waarde van 40% en een LTA-waarde van 70% én een lage U-waarde, en productontwikkelingen in combinatie met interieurontwikkelingen.

Dat de auto-industrie vaak een stimulator is voor de bouwindustrie wordt weer al te duidelijk na het fabrieksbezoek aan Securit 2000 waar overwegend robots zorgdragen voor de productie.
Al met al een boeiende uitleg. Met dank aan de heer Maarten van Eijk, Commercieel Manager Nederland, Saskia Van Capelleveen, Marketingmanager en Piet Woesthof, Technisch Manager.

Tegenlezing ‘Hoe transparant is de bouw?

Henk van Laarhoven geeft als scheidend bestuurslid een laatste acte de présence met zijn tegenlezing. Hij schetst dat economisch gewin een slechte motivatie voor productontwikkeling is. Dat irritatie juist goed kan zijn om tot nieuwe ontwikkelingen te komen en dat de glaswereld veel helderder zou moeten zijn over haar mogelijkheden naar de ontwerper toe. ‘Wat kan en mag nu precies wel of niet met glas?’ De goede werking van een marketingafdeling als bij Saint-Roch spreekt hem bijzonder aan omdat het nieuwe kansen voor productontwikkeling biedt. Het idee dat marketing alleen over verkopen en geld verdienen gaat en creativiteit in de weg staat is volstrekt achterhaald: “Veel goede ideeën die binnen Booosting geboren zijn, zouden verder gekomen zijn als men zich meer had bezig gehouden met hoe je een goed idee verkoopt, dan hoe je een goed idee bedenkt. En als men veel meer had nagedacht over marketing. Hij stelt voor Booosting te wijzigen in Boooming, waarbij hij de ‘ST’ vervangt door een ‘M’ van marketing: ‘Na het booosten van business, wordt de business boooming’.

Jolanda Steenhouwer

Secretariaat Booosting

 

Aankondiging van deze activiteit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl