Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Nieuwe Ledenpresentatie

In de huisbios van Herbert van Hoogdalem
Hein van Woerkom en Els Zijlstra (1e en 2e rechts) Marc en Nicole Maurer Math Groneschild Erwin Deibel

02 juni 1999: Vijf eenmansbedrijven presenteren zich in veelzeggend Leids monument


Verslag van de Nieuwe Ledenpresentatie

Garagewoning
We zijn privé te gast bij amateur-architect en psycholoog Herbert van Hoogdalem, verbonden aan de TU te Delft, faculteit Bouwkunde. Hij heeft voor deze middag zijn woning - weer eens - grondig onderhanden genomen en omgebouwd tot een kleine huisbioscoop, waarin de presentaties van vijf nieuwe Booostingleden plaatsvonden.

De locatie is een oude Subaruhgarage uit 1965 in het hartje van het historisch stratenpatroon van Leiden, tussen de ronde Middeleeuwse stadsmuren en het rechtlijnig Renaissance-gevelspel. Een symbool van de nieuwe tijd. Een aluminium monument van het stedelijk denken.

Van de garage is niet veel meer te zien, de vide om auto’s naar boven te takelen is helaas een beetje dichtgeslibd met interieurstukken. Herbert verklapt dat hij er de allereerste nacht zijn auto omhoog mee heeft getakeld en er lekker in heeft geslapen.

Het vanaf 1995 tot woning omgetoverde pand heeft de eerste (waarschijnlijk) Amerikaanse aluminium vliesgevel van Nederland en de conditie ervan is nog steeds perfect. Drie lagen met elk een hoogte van 3½ meter en de toepassing van geanodiseerd aluminium.
De driehoekige taartpunt wordt gezien als een ‘achterstevoren klimaatgevel’: eerst was er de glazen gevel en daarna de ‘beheersing’ van het binnenklimaat. Hier bepaalt het interieur het exterieur. Van de welstandscommissie mocht de gevel ook niet veranderd worden. Het is in feite ‘een huis in een huis’ geworden.

De bijzondere betekenis van het gebouw voor Booosting is dat het pand onderhevig is aan een continue experiment: zelfgemaakte zonwering en ventilatiesysteem en de keuken heeft al vier keer een verbouwing ondergaan in haar vierjarig bestaan. Herbert houdt eigenlijk niet van rechtlijnig, daarom houdt hij ook niet zo niet van Booosting en heeft hij als tegenhanger van zijn zeer strakke huis veel gebogen lijnen in zijn interieur toegepast. Het is een glazen monument en een lust voor het oog van de aanwezigen, alhoewel enkelen moeite hebben zich prettig te voelen in een ruimte waar het licht van alle kanten toetreedt. Herbert heeft met de inrichting een strijd geleverd tegen het licht, Herbert is dapper.

5 nieuwe leden

Nu de nieuwe leden, want daar ging het eigenlijk om.
Als eerste Els Zijlstra van Materia, internationaal adviesburo voor product- en materiaalontwikkeling. Over haar voorliefde voor Herzog en de Meuron die bouw-, schilder- en beeldhouwkunst zo spannend integreren. Ze toont een enorme range dia’s over Tixocasting, verlijmde bakstenen en continue ril in ril bij aluminium. De vicevoorzitter van Booosting heeft een aantal opties voor het slagen productontwikkeling. Tijdens het ontwerpproces moet er voor productontwikkeling betaald worden, moet het apart begroot worden en moet duidelijk zijn hoeveel geld er daadwerkelijk voor de ontwikkeling beschikbaar is.

Hein van Merkom van Archi-Konsult is een onderwijsman in hart en nieren. Vanaf 1961 is hij actief als architect, adviseur en docent/onderzoeker aan de TUD. ‘Geen hoogdravende architectuur, ik ben al lang blij als ik iets nieuws voor elkaar kan krijgen’. Zoals de Sunny Breda-serres. Als adviseur weet hij dat het vaak de subtiele eenvoudige dingen zijn waarop nieuwe ontwikkelingen kunnen worden toegepast. Zo toont hij ons zijn ontwerp van een gebogen dakelement. ‘Wie wil of kan dit verder ontwikkelen?’

Marc Maurer is architect en heeft samen met zijn ega Nicole Maurer (ook architect) een creatief ontwerpbureau gestoeld op drie poten. 1. Engineering: hij geeft les op de TUE en verricht hier tevens promotie-onderzoek: de ontwikkeling van een ontwerp-hulpmiddel (lees: internetsite) voor de technologisch innovatieve architect. 2. Architectuur: ontwerpen en ontwikkelen van gebouwen, alhoewel hij aan ‘bouwen’ nog niet blijkt te zijn toegekomen. En 3. Media: het ontwikkelen van audio/video, virtual reality, internetpagina’s (www.OOO.nl). Marc en Nicole werken veel samen met hip-hop-musici en grafity-kunstenaars.

Math Groneschild heeft een eigen adviesbureau onder de naam Leylandi Consultancy. Hij is vertegenwoordiger van de Duitse firma Nau, sterk in inwendig emailleren, voor o.a. het warmte-opslagvat Oskar. Dit vat kan verschillende temperaturen in verschillende lagen opslaan, waardoor een energiebesparing van plm. 50% bereikt wordt. Verder onderzoekt hij de toepassing van zonne-energie op de Nederlandse markt en heeft hij meerdere kontakten met kunstenaars die (een deel van) hun werk willen laten emailleren.

Erwin Deibel is industrieel ontwerper en productontwikkelaar. In 1996 richtte hij Robin Hood Produkties. Hij ondersteunt architecten bij het ontwikkelen van nieuwe producten, gebouwonderdelen en materialen, vanaf de eerste schets tot de uiteindelijke implementatie. Om dit optimaal voor zijn klanten te kunnen realiseren is de samenwerking met producenten, als toeleveranciers van verschillende onderdelen ook zeer nauw.

De links met kunst en de veelzijdigheid van deze kleine, actieve leden is een sprankelende tegenhanger van het grote aantal industriële aangeslotenen dat Booosting kent.

De maandelijkse meeting werd voor de laatste keer geopend door voorzitter Jouke Post, die zo graag van deze locatie een Booosting proeftuin of -huis zou willen maken. Na drie zeer actieve jaren treedt hij toe tot de Raad van Advies van Booosting. Jos Lichtenberg, directeur van A+ bureau voor bouwproductontwikkeling neemt ‘het stokje’ van hem over en sluit de meeting met een borrel op de bovenste verdieping en fantastisch uitzicht op oud-Leiden.

Jolanda Steenhouwer coördinator Booosting
Met dank aan Eduard Böhtlingk en Jouke Post

 

Aankondiging Nieuwe Ledenpresentatie

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl