Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 26 De overheidshobbel

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 november 2001: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouw-productontwikkeling te Roermond, met zijn 26e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 26
De overheidshobbel


Voor het ontwikkelen van een nieuw product is veel energie nodig en menig kleine ondernemer loopt al op het tandvlees als het moment van introductie is aangebroken. Was het maar zo dat de markt het goede idee collectief omarmt en dat de ondernemer eindelijk eens wat rendement (winst én voldoening) van zijn inspanningen kan oogsten. Keer op keer blijkt dit echter te mooi om waar te zijn. Al is het concept nog zo goed, het succes laat vaak lang op zich wachten. Inspanning om marktpartijen te overtuigen is best te accepteren. Ondernemers begrijpen dat en calculeren een periode van ‘vechten’ en ‘aanloopverliezen’ in.

 

De hobbels komen echter soms uit onverwachte hoek. Heel vaak speelt de overheid hierbij een onbegrijpelijke rol. Flip Teygeler van Polyblock voegde een fraai voorbeeld toe. Onlangs introduceerde hij onder grote belangstelling een dakfolie met geïntegreerde zonnecellen zie afbeelding 3. Het systeem is gebaseerd op zogenaamde amorfe pv (photovoltaïsche) cellen die als belangrijk kenmerk buigbaar en beloopbaar zijn. Bovendien hebben deze cellen een 20% hoger gebruiksrendement en een aanzienlijke betere levensduurprestatie dan de zogenaamde kristallijne cellen. Juist door de buigbaarheid is verwerking in grote dakoppervlakken mogelijk. Diezelfde overheid die het milieubeleid heeft uitgezet heeft bepaald dat de subsidie is gekoppeld aan het nauwelijks relevante piekvermogen en dat ligt, u raadt het al, voor het brossere kristallijn hoger. Zonne-energie tegelijkertijd stimuleren en afremmen lijkt me moeilijk te rijmen.

 

Een ander probleem is dat het minstens één à twee jaar duurt voordat nieuwe wetgeving en verordeningen op gemeentelijk niveau zijn doorgedrongen. Het succes van het nieuwe product waarop was gerekend blijft dan uit en een te lange periode van geld bijleggen draait vaak uit op een vroegtijdige doodsteek.
Inspelen op overheidsbeleid zoals milieubeleid of het aanscherpen van geluidsnormen is dus heel riskant.
De overheid heeft dus meerdere gezichten. Daarmee wordt die overheid die zo graag innovatie stimuleert een feitelijke remmer van de vernieuwing en een onbetrouwbare partner. Dat de berggorilla’s met uitsterven worden bedreigd wordt alom betreurt, maar realiseren we ons wel voldoende dat ook de nuibs*)  tot de bedreigde diersoorten zijn gaan behoren? We moeten die paar die we nog hebben dus wel wat meer aandacht geven en in ieder geval niet het leven zuur maken. Uiteindelijk bepalen die in hoge mate de toekomstige concurrentiepositie van de BV Nederland, afdeling bouw.

De vraag dringt zich op of de overheid zich dat zelf eigenlijk wel realiseert. Ik zou namens Booosting graag een dialoog aangaan, zeker als we daarmee een volstrekt onnodige innovatiehobbel kunnen elimineren.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #64

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

 

 

*) nuib: nek uitstekende innovatieve bedrijven

 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl