Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 21 Een gezonde dosis naïviteit?

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg Infra+ vloer (bron: Jos Lichtenberg)

01 november 2000: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 21e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 21
Een gezonde dosis naïviteit?


Als productontwikkelaar/adviseur loop ik al jaren tegen een frustratie op. Je constateert en/of hebt volop nieuwe ideeën voor de bouwwereld, maar je kunt ze niet kwijt. Enkele industriële bedrijven steken de nek wel uit, maar helaas het overgrote deel niet. Daardoor komt er veel minder tot stand, dan mogelijk zou zijn. Over hetgeen bedrijven bij productontwikkeling remt heb ik al eerder geschreven, maar het feit is er. Omdat het sneller tot resultaat leidt en omdat het ook geen eeuwige frustratie moet worden, neem je dan als productontwikkelaar bij gebrek aan een opdrachtgever zelf een nieuw concept ter hand. Je stopt er zelf energie (lees: tijd en geld) in. Dat begint dan klein, maar kan danig uit de hand lopen.


Infra+, inmiddels in Booostingkringen voldoende bekend, is zo tot stand gekomen. Er was geen opdrachtgever te vinden die onze visie deelde. Met het gevecht dat je ook na de ontwikkeling moet voeren om de ontwikkeling gefinancierd, het product geproduceerd en in de markt geaccepteerd te krijgen (niemand wil immers proefkonijn zijn) verstrijken de jaren. De voorloper van Infra+ begon in 1986 en lijkt nu 15 jaar later tot succes te leiden. Daartussen zit, naast een paar jaar stilstandverlies, vooral veel tijd van volharding, creativiteit, testen, bijstellen, en heel veel geleur en gespartel. Met financiële injecties van een industriële opdrachtgever had het uiteraard veel sneller gekund.

Productontwikkelaars/adviseurs hebben relatief kleine organisaties. Soms zijn het zeer bewust zelfs eenmanszaken. Zeker in dat geval kun je je een avontuur als Infra+ eigenlijk niet veroorloven. Je moet immers een erg lange adem hebben en weten dat je als productontwikkelaar meestal pas een heel eind verderop in het traject je gelijk kunt halen. Je moet ook een beetje eigenwijs zijn en er niet mee zitten dat buitenstaanders je met Don Quichotte associëren. Kortom, zonder een gezonde dosis naïviteit kom je er niet. Maar ontwerpers zouden het ook niet alleen hoeven te doen. De industrie heeft immers belang bij goede ideeën en zouden best af en toe in het diepe mogen springen en een ontwikkelaar inschakelen.

Waar ik in feite voor pleit is dat we met z’n allen samen sterk kunnen zijn. De ideeën zijn er wel, maar je hebt (commerciële) partijen nodig die vertrouwen in je hebben en geloof hebben in een goede economische afloop van het traject. Partners die stap voor stap willen investeren, zich niet door hun accountant laten ringeloren en over de besproken dosis naïviteit beschikken.
Booosting kan en moet meer zijn dan een platform om te netwerken. Dat vraagt om actie en inspanning. Booosting heeft met LOOOP een prachtinstrument om industrie en ontwerpers samen te laten werken.

 

Industrie: it’s up to you?

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #59

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl