Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 19 Succesfactoren (2)

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 juli 2000: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 19e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 19
Succesfactoren (2)


In het verlengde van hetgeen vorige keer is besproken nu enkele nieuwe aspecten.
Hieronder een viertal grafieken die iets vertellen over de kans op succes in relatie tot een aantal niet echt onderling samenhangende factoren. In alle grafieken is de opbouw per staaf steeds van onder naar boven: Succes, beëindigd (vorige keer toegelicht) en mislukt.

Het kennisniveau van de onderneming

schaal van laag naar hoog: L, LM, M, MH, H.

Het verband is duidelijk en komt (met uitzondering van de bedrijven met een hoog kennisniveau) overeen met de verwachting: hoe meer kennis, hoe hoger de succeskans. Een nadere analyse moet dit nog bevestigen, maar het vermoeden is dat het hier ook de grotere bedrijven betreft, die ook de projecten met de hoogste risico’s adopteren. Dit wordt bevestigd door de volgende analyse.


De omvang van de onderneming
Ondernemingen boven 500 medewerkers lijken minder kans op succes te hebben. De mate waarin bij de bedrijven achter de projecten angsten respectievelijk aarzelingen spelen. Dit soort emoties komt bij veel projecten wel op zekere hoogte voor (in de analyse in meer dan 90% van de gevallen), echter in te hoge mate werken ze verlammend. Besluitvaardigheid is, zo blijkt, van groot belang. Echte angsthazen komen moeilijk tot besluitvorming en blijken nauwelijks succeskans te hebben.


De mate, waarin de projectleiding ‘zichzelf’ is in vergelijking tot een gedrag, waarbij duidelijk sprake is van een ‘rol’. De reden om dit te onderzoeken komt voort uit het feit dat het erg opvalt dat de grotere ondernemingen heel vaak niet worden bestuurd door het type ‘driedelige streepjespakken’ maar door de ‘gewone jongens’. Te vermoeden is hierdoor dat een natuurlijk leiderschap op vele fronten voordelen biedt boven een geforceerde, gekunstelde situatie. Eerlijk duurt het langst (of zo iets). In 30% van de 104 onderzochte projecten was een voldoende objectieve beoordeling niet mogelijk. Overduidelijk blijkt inderdaad dat oprechtheid, eerlijkheid, je zelf blijven het veruit wint van het type ‘rollenspel’.

Volgende keer iets over succes en de wijze van aansturing van projecten.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #57

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl