Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 9 Genius

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 juli 1998: Booosting bestuurslid Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 9e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 9
Genius


Productontwikkeling wordt vaak geassocieerd met ‘het gouden idee’. In feite doet deze associatie afbreuk aan de realiteit van het innovatieproces dat veelomvattender is, maar toch….


In ‘The Futurist’ van mei 1998 verscheen een artikel over een studie naar overeenkomsten in het denken en handelen van ‘erkende’ genieën zoals Einstein, Galileo, Mendel, da Vinci, Pasteur en Bohr.
De essentie is in acht punten samen te vatten:
1. Een genie kijkt met meerdere invalshoeken naar een probleem. Hij wil ontsnappen aan de platgetreden paden. Hij/zij analyseert het probleem op verschillende manieren alvorens in oplossingen te denken.

 

2. Het genie visualiseert het probleem door te krabbelen, te schetsen, grafieken te maken etcetera.


3. Een genie heeft een grote productie. Zo produceerde Thomas Edison elke tien dagen een uitvinding, waarvan elke zes maanden een ‘hit’. Op zijn naam stonden 1093 (!) patenten.


4. Een genie knoopt bestaande ideeën, beelden, kennis en gedachten aan elkaar en creëert verrassende combinaties. Zo worden de erfelijkheidswetten van Mendel toegeschreven aan het feit dat hij zowel bioloog als wiskundige was.


5. Een genie ‘forceert’ relaties tussen op zich niet samenhangende onderwerpen. Da Vinci kwam op geluidsgolven toen hij een steen in het water gooide en het geluid van de steen die het water raakte, associeerde met een bel. Kekule kwam op de ‘benzeenring’ nadat hij over een slang had gedroomd die in zijn eigen staart beet.


6. Een genie denkt in tegenstellingen. Dit als hulpmiddel om aan de eigen gedachten te ontsnappen.


7. Een genie denkt in metaforen. Aristoteles zag het ‘denken in metaforen’ als een gave. In feite is het een vermogen om overeenkomsten te zien tussen twee bestaansgebieden. Einstein communiceerde over zijn abstracte principes door vergelijkingen te maken met alledaagse gebeurtenissen zoals het roeien in een boot of het wachten op een perron terwijl er een trein voorbij komt.


8. Een genie dwingt kansen af. Hij/zij wacht niet af tot het goede idee ‘voorbij komt’ en legt zichzelf druk op. Een mislukking leidt niet tot een vlucht in iets totaal anders, maar juist in het stellen van kritische vragen: “Wat heb ik gedaan?; Waarom is het mislukt?”

Wie herkent zichzelf?

Jos Lichtenberg
Algemeen bestuurslid Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #46
Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl