Bayards Aluminium constructies maakt al dertig jaar zeer hoogwaardige producten van aluminium, zoals helidecks, schepen, containers en tanks. Daarnaast hebben ze bijvoorbeeld ook meegewerkt aan de prachtige perstribune van Future Systems voor de Lord’s cricketground in Londen. En naast allerlei civiele werken als brugdekken en bruggen nu dus ook een drijvende weg.
Drijvende wegen. Over water als drager en aluminium als constructie.
Voor het ontwerpen van deze drijvende weg heeft Rijkswaterstaat (RWS) vorig jaar een wedstrijd uitgeschreven.
De Bouwsteencombinatie met het aluminium ontwerp van Jan Brouwer won het van het staal/betonnen ontwerp van de groep ‘HBG Civiel Staalbouw en IV Infra’.
Een drijvende weg kan goed dienst doen als tijdelijke weg bij het onderhoud van een brug of als verbinding tussen droge hooggelegen gebieden bij overstromingen. De drijvende weg is onzinkbaar gemaakt door de wegdelen op te vullen met polystyreen. Ze zijn 5,8 meter lang, 3,5 meter breed en wegen 1600 kilogram per stuk. Hierdoor zijn ze eenvoudig met een vrachtwagen te vervoeren. De delen kunnen makkelijk met een spindel aan elkaar worden gekoppeld. Zo is de weg is binnen een paar uur aan te voeren. Een opklapbare brug zorgt voor ongehinderde doorgang van de scheepvaart.
Booosting zou Booosting niet zijn als ze niet ook de vader van de drijvende wegen, het leger, zou uitnodigen verhaal te doen over hun zeer tijdelijke “ waterwegen” in oorlogstijd. Daarnaast wordt de concurrent van staal en beton de kans te geboden zich in de tegenlezing te presenteren. Een confrontatie tussen de lichte en de zware jongens, tussen aluminium en piepschuim, staal en beton en misschien ook …..het leger!
Programma
15:00 Ontvangst
15:15 Inleiding
Eduard Bőhtlingk architect en bestuurslid Booosting
15:20 De oorsprong van wegverleggen
lkol Theo van Wijk
Hoofd Kenniscentrum Genie van de Koninklijke Landmacht
15:40 Het ontwerp van de drijvende weg
‘De Bouwsteencombinatie’
Jan Brouwer architect
16:00 Aluminium constructies
Dick de Kluyver commercieel directeur Bayards Aluminium
16:40 De constructie van de aluminium drijvende weg
Egon Janssen TNO Bouw
18:00 Tegenlezing Het ontwerp van Via Amfibia,
de drijvende weg van staal/beton
Jeremy Augustijn IV Consult
18:20 Discussie
18:30 Borrel
19:00 Einde
U bent van harte welkom!