Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag bedrijfsbezoek Trespa: De uitdaging van Trespa

Trespa Meteon
Kerk Notre Dame de l'arche d'Alliance - Frankrijk

29 augustus 1996: Verslag van het bedrijfsbezoek aan Trespa te Weert.


De uitdaging van Trespa

'Waarom zijn er zo weinig architecten en ontwerpers en zo veel mensen uit de industrie?' verluchtte de heer Ham in zijn welkomstwoord aan de ca. 35 aanwezige 'booosters'. Was hiermee de toon gezet voor deze bijeenkomst? Jouke Post stelde hem gerust. Volgens onze kersverse voorzitter was er een aantal redenen: “Architecten werken als anderen op vakantie zijn en zijn op vakantie als anderen werken. Booosting architecten zijn net als alle andere Booostingleden halve uitvinders, waardoor de aanwezigen dezelfde instelling hebben als de door de heer Ham gewenste architecten, maar toevallig niet bij een architectenburo werken.”

Geheel in Booostingtraditie gaf Jouke Post vervolgens aan wat zijn legitimatie was om zich met Booosting bezig te houden. Dat zijn (uiteraard .... ) de fascinaties:
o uitvinders; op de volgende bijeenkomsten zal hij steeds een uitvinding/uitvinder noemen, met name de techniek en het zoeken naar de grens, zoals in het formule I circus.
o illusie; het gebied tussen creativiteit en realiteit. Ook daar dus het zoeken naar de grens en de mogelijkheid deze wellicht wat op te rekken.

Investeren in de toekomst

Vervolgens werd door de heren Ham en Mourmans aangegeven, dat Trespa een bedrijf is, dat zich laat sturen door ontwikkelingen van buiten af. Dat bijvoorbeeld het overbekende plaatmateriaal in buitencondities wordt toegepast is te danken aan een architect 'die weer eens wat anders wilde' voor een bankgebouw in Tilburg. Ook de verbeteringen die in de loop der tijd zijn doorgevoerd met betrekking tot het productieproces, zijn ingegeven door de eisen die de markt aan de produkten stelt. Van de in melaminehars gedrenkte vellen papier voor de eerste produkten tot een 'houtsnipperplaat' en middels electronenbundels uitgeharde toplagen van de huidige Meteon, Athlon en Toplab is dan ook een hele ontwikkelingsgang. Hierbij gaat de Trespa organisatie uit van onder meer:
• kwaliteit- en prestatie-'leadership'
• langdurige 'partnerships'
• volledige benutting van beschikbare 'technologies'. En ondanks deze termen richt men zich in eerste instantie op Nederland en pas daarna op Europa .......De vraag werd opgeworpen of Trespaprodukten uitdagend genoeg zijn voor architecten. Want eigenlijk zou men veel meer willen dan luifels, balkons en boeiboorden. Het doel is: samen met architecten en opdrachtgevers tot nieuwe produkten komen. Dat dat inderdaad mogelijk is, werd getoond aan de hand van een kerkgebouw in Frankrijk waarvoor een speciaal produkt is ontwikkeld naar de eisen van architect en opdrachtgever. 

 

Anton Tapper, geveldeskundige

Na Van Tuels uiteenzetting over 'de andere kant van succes' waarin aangegeven werd hoe Trespa om gaat (om wil gaan?) met een tanend imago: duurzaam maar saai, werd de zaal een primeur voorgeschoteld. De heer A. Tapper van buro Façade (ook Booosting) deed het verhaal van de ontwikkeling van het TS400 systeem waarbij uitdrukkelijk vermeld dient te worden dat er niet 399 voorgaande systemen zijn geweest! De ontwikkeling van een nieuw systeem was nodig om de nadelen van de bestaande systemen te ondervangen. Eerdere bevestigingsmethoden die ook nu nog wel worden toegepast hebben ieder hun eigen nadelen:
- schroeven met doppen vervuilen op den duur en hebben soms esthetische bezwaren
- lijmen is prima, mits alle omstandigheden perfect zijn
- blindbevestigen is goed maar duur

Na deze inleiding volgde een aantal dia's onder het thema 'wat is mooi?' De heer Tapper stelde daarbij een nieuwe vraag, nl. of iets 'goed mooi' of 'niet goed mooi' was. En als iets 'niet goed mooi' was, zou dat zelfs kunnen leiden tot iets dat 'uitgesproken lelijk' is. 'Niet goed mooi' geheim is dan iets dat bijvoorbeeld onder vakmanschap is gemaakt. Het geheim van het nieuwe TS400 systeem zit hem in de bevestiging door middel van clips in de zijkant van de Trespaplaten waarbij ook demontage zonder al te veel moeite mogelijk is. De eerste toepassing is te vinden aan de gevel van de nieuwe demonstratie- en ontvangstruimte van Trespa die nog net niet gereed was ten tijde van de bijeenkomst. Tijd om deze uitvinding op zich in te laten werken kregen de deelnemers tijdens de rondleiding door de productieruimte. Het is opvallend om te zien hoeveel moeite er wordt gedaan om een 'houtprodukt' op kunststof te laten lijken… Veel aandacht wordt besteed aan de kwaliteitscontrole in alle fasen van het proces.

Tegenlezing

Na een kwalitatief al even hoogwaardig hapje en drankje kwam de tegenlezing van Jos Lichtenberg van buro A+ aan bod. Jos vroeg zich af of er in de markt nog wel plaats is voor plaat. Aan de hand van trends in de markt gaf hij de consequenties voor plaatmaterialen aan. De hoofdtrends die Lichtenberg onderscheidde waren:
> industrialisatie met als gevolg een verschuiving naar de leverancier als onderaannemer. > duurzaam bouwen en dan (dus?) ook decomponeerbaar bouwen.
> informatica, waardoor andere werkmethodes ook tot de bouw zullen doordringen. Vanuit de praktijk blijkt volgens Jos Lichtenberg een trend die ruimte laat voor invullingen met plaatmateriaal. In grote vlakken wordt niet langer plaatmateriaal toegepast maar diverse materialen worden in kleinere vlakken naast elkaar toegepast. Al met al was zijn conclusie, dat als Trespa hierop weet in te spelen en voor het bedrijf 'Hoechst interessante' mogelijkheden overblijven.

Johan Riezebos

penningmeester

 

Aankondiging bedrijfsbezoek Trespa

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl