Ontvang onze nieuwsbrief:

Nieuw aangesloten: Imago Bouwers

Gerard Vos

23 september 2015: Graag stellen wij nieuwe aangeslotenen aan u voor. Vandaag Gerard Vos van Imago Bouwers, aangesloten bij Booosting sinds september 2015.


Nieuw aangesloten! Imago Bouwers

 

Gerard Vos (1965) begon in de uitgeefwereld als redactie-assistent. Hij was eindredacteur bij het blad BOUW en ad-interim hoofdredacteur van Installatie Journaal. Na het opbouwen van Kennisplatform Duurzaam Gebouwd richtte hij zich in 2012 op zijn nieuwe passie communicatie- en adviesbureau Imago Bouwers. Een gesprek over communicatie in de bouwwereld.Bij Imago Bouwers is Gerard de spin in het web en fungeert hij als projectleider. Hier helpt hij koplopers in de bouw die zich duurzaam willen positioneren. Dit gaat dan vaak om strategische sessies of het organiseren van events. Maar ook helpt Imago Bouwers met het maken van nieuwsbrieven, websiteteksten of persberichten.

 

Gerard: “Ik ben een echte verbinder en een soort kennismakelaar. Ik adviseer koplopers in de bouw bij het vinden van hun weg in marketing en communicatie. Ik word steeds vaker als kritische sparringpartner ingehuurd. Het helpt trouwens supergoed als iemand van buitenaf meekijkt naar de organisatie en de gemaakte toekomstplannen. Je mag je kritisch opstellen en ‘domme’ vragen stellen of dingen roepen waar medewerkers doorgaans stil blijven.”

 

Ademend raam
Communicatie over nieuwe bouwproducten ziet Gerard als een ander, apart verhaal. Gerard: “Ik zie in de praktijk dat er slecht wordt nagedacht over nieuwe producten. Er wordt een nieuwe folder gemaakt en dat was het dan. Als je een innovatie in de markt wilt zetten - en zeker als het een goede innovatie is - dan stopt het niet bij de lancering van het product. Dan begint het pas.” 
Gerard maakt zich zichtbaar kwaad. “Neem nu het ademende raam van Jon Kristinsson. Het ademende raam is een kleine gevelventilatie-unit die zo is uitgevoerd dat het warmte terug kan winnen. Een prachtige uitvinding waar Jon vele jaren aan heeft gewerkt. Het ademend raam is goed te betalen en is een geweldig apparaat om te gebruiken in schoollokalen. Het is toch onbegrijpelijk dat bijna niemand van dit technische hoogstandje heeft gehoord? Dat vind ik echt een gemiste kans. Daar had ik graag mijn tanden in gezet.”

 

(T)huus in Twente
Wat zijn lopende projecten momenteel? Gerard: “Een waar ik recentelijk bij ben betrokken is (T)huus in Twente. 14 Twentse gemeenten willen graag dat burgers thuis meer energie gaan besparen. Maar hoe krijg je de consument zover dat hij energiebesparende maatregelen neemt? Gedragsverandering is een lastig verhaal waar al veel partijen de tanden op hebben stuk gebeten, maar er zijn wel allerlei werkbare tools voor. Je moet dan wel de randvoorwaarden optimaal organiseren. Als één radertje niet werkt dan stort alles in elkaar. Foutjes kun je je bijna niet veroorloven. Hartstikke spannend en leuk om mee te mogen doen met dit soort projecten.”

 

Toekomst
Hoe ziet Gerard de toekomst als het om communicatie gaat? “Wees transparant en blijf als bedrijf zo goed mogelijk je verhaal vertellen. Blijf te allen tijde als organisatie dicht bij jezelf, maar denk vanuit de klant.” Hoe ziet hij de toekomst qua bouwen? Gerard: “Mensen zijn altijd geneigd om de trends te volgen. Eerst was het buzzword duurzaam bouwen, vervolgens transformatie. Circulair bouwen en 3D-printen ebben weer een beetje weg. Nu gaat het om biobased materials en gezonde gebouwen. Als je als bedrijf vooral nadenkt over hoe je de mensheid van dienst kan zijn met je product zonder daarbij de aarde teveel te belasten dan zit je altijd goed.”


Gerard ziet veel raakvlakken als het om Booosting en Imago Bouwers gaat. Gerard: “Ik hoop dat we elkaar als netwerkorganisaties gaan versterken en dan vooral op de belangrijkste raakvlakken: koplopers en bouwinnovatie.”

Gedrag veranderen is moeilijk; hier twee vrolijke voorbeelden, toevalligerwijs beide in een metrostation:
De muziektrap 
De violist

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl