Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag minisymposium Via bul naar baan

Afstudeerproject Frans de Vreugd bij Oskomera: gevelsysteem met constructieve koudebrugonderbreking

12 juni 1996: Het Nederlands architectuurinstituut gaf 1996 als thema het 'jaar van het onderwijs' mee, op 10 mei jl. organiseerde het studentencomité IC2 aan de TU Eindhoven een discussiedebat onder de titel 'Ademnood', maanden daarvoor organiseerde de afstudeerrichting Bouwtechnologie aan de TU Delft al een forumdiscussie getiteld 'Wat is een bouwtechnoloog?'. Als je niet beter weet, zou je denken dat het bouwkundeonderwijs in Nederland in een diepe crisis verkeert, al was het maar een identiteitscrisis.


Verslag minisymposium Via bul naar baan
De vierde O, de O van Onderwijs

Geheel onjuist is dat niet. 'De bouw' verandert momenteel in rap tempo, niet alleen wat betreft bouwwijzen en technieken, maar ook de organisatie - zowel qua structuur als proces - is in ontwikkeling. Als interne reden kan een snelle 'verzakelijking' van het onderwijs worden genoemd, waarvan bezuinigingen en betere afstemming op de arbeidsmarkt geen onbelangrijke factoren vormen. Dat de faculteiten worstelen met de vraag 'Hoe kunnen we adequaat onderwijs (blijven) verzorgen?' lijkt wellicht op 'zoeken naar een nieuwe identiteit', maar moet eerder als kritische zelfreflectie worden gezien. De discussie over de verhouding van ontwerpen, theoretische en technische vakken en over het wetenschappelijk gehalte van de opleiding is daarvan een onderdeel.

 

Dit geldt in ieder geval voor de afstudeerrichting Bouwtechnologie aan de TU Delft, waar als vervolg op de eerder georganiseerde forumdiscussie op 12 juni jl. een minisymposium getiteld 'Via bul naar baan' werd gehouden. De relatie tussen onderwijs en beroepspraktijk stond hierbij centraal. Aan het woord kwamen o.a. studenten die hun afstudeerproject bij een bedrijf volgen, hun begeleiders bij die bedrijven en reeds afgestudeerde studenten die nu in de praktijk werkzaam zijn. Daaruit kwam naar voren dat de studenten in het begin moeite hebben om de geleerde theorie in praktijk te brengen, hoewel de overgang tussen het chaotische studentenleven en het gereguleerde bedrijfsleven daaraan ook debet is. Dat er verwacht wordt dat ze volledig zelfstandig kunnen werken zonder dat er iemand voortdurend corrigerend over hun schouder meekijkt, is iets wat ze snel genoeg doorkrijgen. Dat ontbrekende kennis vaak voorhanden is mits erom gevraagd wordt, is iets wat ze eveneens snel leren.

studieduur van vijf jaar veel te kort
We kunnen dus rustig achterover gaan leunen? Nee, zeker niet. We kunnen er wel degelijk veel van leren. Zo is de universiteit allang niet meer de kennisfabriek die het vroeger was. Juist het bedrijfsleven genereert heden ten dage zoveel specialistische kennis dat de universiteit een zware dobber heeft aan het 'absorberen' van deze kennis , laat staan dat ze al deze kennis ook nog moet overdragen aan de studenten. De studieduur van vijf jaar zou trouwens veel te kort zijn. Het onderwijs zal zich meer moeten richten op het bijbrengen van methoden en vaardigheid in de toepassing hiervan. Dit geldt zeker voor het Ontwerpen, maar evengoed voor het Onderzoeken. Voor bouwtechnologie komt daar het Ontwikkelen nog bij. De huidige en toekomstige technische mogelijkheden bieden de context waarin de toepassing van deze methoden wordt geoefend. Wat overblijft is dat de studenten over gedegen relevante basiskennis moeten beschikken.

nauw contact tussen opleiding en praktijk
Zijn de net afgestudeerden dan onmiddellijk in de beroepspraktijk inzetbaar? Nee. Wel beschikken ze dan over de mogelijkheid zich razendsnel in de materie in te graven en voor problemen 'ingenieuze' oplossingen te verzinnen en deze te optimaliseren. Hoewel op het eerste gezicht een nauw contact tussen opleiding en praktijk niet zozeer van belang is. Niets is minder waar. Voor de universiteit is het van belang om te weten of de gebruikte en nieuw ontwikkelde methoden geschikt zijn voor actuele problemen. Voor het bedrijfsleven is het van groot belang om op de hoogte te zijn van deze nieuw ontwikkelde methoden om hun produktie te kunnen verfijnen en efficiënter te maken. Een goed contact blijft dus van betekenis, en waar kunnen we dat beter doen dan via Booosting waar het Ontwerpen, Onderzoeken en Ontwikkelen eveneens centraal staan.

Technology Transfer
Dit jaar wordt een zogenaamd differentiatiemoduul 'Technology Transfer' ingevoerd, waarbij de relatie tussen onderwijs en het bedrijfsleven wordt geïntensiveerd. Enerzijds zal worden getracht om de kennis en de vaardigheden van andere ontwerpende faculteiten op Bouwkunde te introduceren. Anderzijds zal een beroep op diverse bedrijven worden gedaan om hun specialistische kennis van productie methoden e.d. in het onderwijs in te brengen. 'Technology Transfer' vindt plaats in de laatste onderwijsperiode voor de zomervakantie (van 5 mei t/m 27 juni 1997). Wij hopen op enthousiasme bij de Booostingleden.

 

Bent u nu reeds geïnteresseerd: laat het ons weten!
Jan Brouwer en Jaco Haartsen

TU Delft/Bouwtechnologie

 

 


aansluiting buitenwand op de vloer en de demontabele fundering - 
afstudeerproject van ir Esther Hebly bij Rewa Budel

 

Aankondiging Minisymposium Via bul naar baan

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl