Ontvang onze nieuwsbrief:

Booosting Column 2: Simpele innovaties

Stalen wand in het atrium van Timmerhuis Rotterdam Stalen wandbekleding op de kernen van Timmerhuis Rotterdam Gyuszi Florian

25 augustus 2015: (Oud) Booosting bestuursleden delen hun mening over een actueel onderwerp. Column 2 is van Gyuzsi Florian - huidig secretaris - en gaat over ogenschijnlijk simpele (bouw) innovaties.


Simpele innovaties

Mijn eerste half jaar als secretaris van Booosting is razendsnel voorbij gegaan. Leuk en inspirerend. In deze functie is mijn bewustwording over het onderwerp innovatie vergroot. Innovatie kent vele gedaanten. Ik zie innovaties waar de hoogwaardige kennis en technologie duidelijk van afleesbaar is, maar ook ogenschijnlijk simpele innovaties. En die ogenschijnlijk simpele innovaties mogen weleens wat meer aandacht krijgen.

Tot deze categorie hoort het koptelefoontje voor de mobiele telefoon dat ik laatst bij mijn zoon zag. Hij vertelde trots dat de draden van deze oortjes niet in de war konden raken. Een mooie vinding; we kennen immers allemaal het probleem van de kluwen die we eerst moeten ontwarren voordat we kunnen luisteren. De oplossing was even simpel als doeltreffend: de fabrikant had de draad in plaats van rond, plat uitgevoerd en een iets taaier soort kunststof toegepast. Mooi.

In de bouw zijn er ook veel ogenschijnlijk eenvoudige vernieuwingen. Bureaus als OMA zijn heel sterk in dergelijke ontwikkelingen. Strekmetaal als gevel- of plafondbekleding en ingesloten tussen twee glasplaten als zonwering, vormt een oplossing die eigenlijk niet anders is dan een nieuwe toepassing voor iets dat al bestaat. Meest recent voorbeeld is te vinden in Timmerhuis Rotterdam. Daar is ruwe staalplaat zoals die van de wals komt, als wandbekleding van de liftkernen toegepast. De enige behandeling is een transparante laklaag die voorkomt dat de wand afgeeft. Het resultaat is een prachtige levendige donkerbruine wand. Ook mooi. 

Deze innovaties lijken simpel, maar zijn het beslist niet. De kunst van deze innovaties zit niet alleen in de hoogwaardige kennis die hiervoor nodig is. Het zit ook in het creëren van een creatieve omgeving waarin niets als vanzelfsprekend wordt beschouwd en waar zaken steeds weer ter discussie worden gesteld. Het creëren van een omgeving met ambitie. Er is overigens meer nodig dan alleen creativiteit en ambitie. Er is ook veel kennis nodig van materialen en technieken, vooral uit andere vakgebieden. En vasthoudendheid. Want bij het samenbrengen van twee totaal verschillende vakgebieden zien velen vooral problemen. Mijn ervaring is dat iedereen vooral heel enthousiast is als de vruchten van zo’n samensmelting geoogst worden.

Succes kent dan vele vaders. Een mooi voorbeeld hiervan is het asfalt met lichtgevende deeltjes waarvoor het concept bedacht is door Daan Roosegaarde. Ook daar zagen velen vooral onmogelijkheden. Dankzij vasthoudendheid, kennis, geloof en vooral enthousiasme is het toch gelukt. Door te googelen op glow in the dark asfalt is zichtbaar hoeveel bedrijven nu deelgenoot willen zijn van dit succes. Is dit erg? Nee, natuurlijk niet. Het is alleen maar leuk.

Dat dit soort innovaties niet zo simpel is als dat ze lijken, heeft te maken met de enorme voorinvestering die het vergt. Het realiseren van een cultuur met creativiteit, wil tot kennisverwerving, focus op andere vakgebieden, overtuiging en vastberadenheid kost - zoals gezegd - veel moeite en tijd. Booosting als platform voor koplopers in bouwinnovatie ondersteunt dit door het delen van kennis en door verschillende vakgebieden samen te brengen. Dat is zinvol en brooodnodig.

Gyuszi Florian
Secretaris Booosting
Partner/Sr Adviseur ABT

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl