Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag bedrijfsbezoek Rheinzink

Het bedrijfsbezoek werd gecombineerd met het bezoek aan twee zink-projecten

10 oktober 1998: Wie het in zijn hoofd had gehaald om om 7:30u in Eindhoven te verzamelen, om naar de Titaanzinkfabrieken van Rheinzink in Datteln af te taaien weet ik even niet meer (kan best dat ik het zelf was...). Maar gelukkig was het meer dan de moeite waard: praktijkproblemen, openheid, voors/tegens en twee kerstlunches. Hier een impressie.


De basis van Booosting


Een korte uitleg en een uitgebreid fabrieksbezoek maakten duidelijk dat de productie van zink minder schadelijk is dan voorheen: de oude puntbronnen zijn gesaneerd.

Er wordt steeds meer ontworpen in zink, maar het is voor de ontwerper nog altijd niet duidelijk wat wel en niet kan of mag. Wel is duidelijk dat de discussie over zink en milieu nog zeer actueel is en dat je zonder zink dood gaat. Want zink is een essentieel element en geen zwaar metaal. Zink is voor 90% recyclebaar. Zink is onderhoudsvrij, flexibel en duurzaam. Zink heeft een natuurlijke uitstraling en is eigenlijk populair, alhoewel in Duitsland meer dan in Nederland. Dat zink specifieke uiterlijke eigenschappen heeft waar geen alternatief voor is, zien we bij de twee projecten die we bezoeken. Ook hier betreft het buitentoepassingen in dak en gevel, binnentoepassingen zijn nog niet veel aan de orde.


De basis van Booosting is gelegen in open onderling contact tussen verschillende bouwpartijen teneinde nieuwe producten te ontwerpen. Bouwproductontwikkeling vraagt echter veel meer dan een bevlogen ontwerper die leuke nieuwe dingen bedenkt. Hét instrument om technologische knowhow om te zetten in nieuwe producten is voor producenten van basismaterialen als glas, staal, zink etc.: Industriële Marketing. We keren het ontwikkelingsproces om en beginnen bij de industrie: waar wil de innovatie naar toe, en wat heb ik nodig om dat te produceren?


Voor Alexander Klotz (gastheer en hoofd advies- en ontwerpafdeling bij Wentzel & Zoon) en zijn Duitse collega’s was het een eye-opener om te zien hoe ons poldermodel functioneert: voor en tegen in één hok om begrip en inzicht te krijgen in het probleem van de ander, dat ook deels zijn probleem is. Een producent weet wat het potentieel van zijn product is, maar heeft geen idee hóe en bij wíe je moet beginnen om dat potentieel om te zetten in juist datgene wat een architect of ontwerper zoekt.
Booosting als sparringpartner van een product/systeem-leverancier om er achter te komen hoe hun markt in elkaar zit. Als bewijs dat productontwikkeling noodzakelijk is om een grotere markt te bereiken.

 

De 1½ uur durende discussie onder leiding van "rietman" René van der Loos milieu-adviseur van het NIBE (Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie) als zeer positief ervaren door alle aanwezigen.

Opvallend was dat in de discussie weinig tijd aan het ontwerpen in zink werd besteed. Wellicht omdat er ook nauwelijks ontwerpers aanwezig waren. Een raakvlak milieu c.q. milieu-eisen en ontwerpen c.q. gebouweisen is er nauwelijks. Van der Loos weerde zich kranig: hij wilde voorkomen dat milieu als regelgeving een beperkende ontwerpfactor wordt. De discussie leek meer te gaan over het feit dat de keuzevrijheid van materialen bij de architect ligt, dan over de milieubelasting die zink teweeg brengt. Terwijl de tegenlezer toch gekomen was om hierover advies te geven. 


Booosting zou zelf in haar zoektocht naar nieuwe producten meer contact moeten hebben met de marketingafdeling van een bedrijf, als een uitstekend platform om haar diverse ideeën te testen.
Samen om de tafel. Meer dan nuttig. Wat dacht u van een vervolg met een looop?

Jolanda Steenhouwer

coordinator Booosting

met dank aan Henk van Laarhoven

 

Aankondiging bedrijfsbezoek Rheinzink

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl