Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Nieuwjaarsborrel 2000

06 januari 2000: Verslag van de nieuwjaarsborrel op 5 januari 2000 bij Sara UvA


Booosting 2000. Booosting gaat vreemd 


Dat Booosting na ruim 10 jaar een duidelijke positie heeft vervult als creatieve ‘luis in de pels’ lijdt geen twijfel. Net als bij bedrijven geldt echter ook voor Booosting dat wij onze positie en toekomst voortdurend tegen het licht houden.
En dat is nu precies wat het bestuur het afgelopen jaar heel intensief heeft gedaan. Tijdens het nieuwjaarspraatje zijn al wat ideeën hierover geventileerd. Hier een korte samenvatting daarvan.

Natuurlijk blijft het leerzaam om bij elkaar ‘in de keuken’ te kijken en interessante projecten te bezoeken. Samen met het fenomeen ‘tegenlezing’ en de bijbehorende positief kritische discussie blijft dat een interessante formule. Dat zullen we zeker handhaven. De vraag is echter ‘Wat zou Booosting nog meer kunnen doen?’ ‘Wat zou Booosting kunnen verbeteren om het doel ‘vooruitgang’ beter te kunnen dienen?’ In zeer brede betekenis van het woord, ‘Hoe slimmer, mooier, sneller, kwalitatiever te bouwen?’

Het panklare antwoord is er nog niet, maar de eerste daden zijn in zicht en dit jaar ook merkbaar zijn. In de toekomst spelen wat ons betreft een aantal trefwoorden een belangrijke rol: uitdagen, inspireren, confronteren en doen. Niet toevallig zijn het alle werkwoorden.

De tegenlezing heeft, zoals gezegd de functie van prikkelen en uitdagen en soms ook inspireren en kan worden versterkt met meer confrontatie met ideeën en feiten, etc. Zo denken we aan het inzoomen op bijzondere situaties. Hoe doen ze het buiten de bouw? Hoe gaat het supersnelle herinrichten van winkels in zijn werk? Een confrontatie met de mode- of reclamewereld. In de bouw hebben we nog niet zo veel verstand hebben van zaken als trendwatching en marketing. Wat te denken van een thema als aannemerloos bouwen. Hoe bouw ik 30.000 woningen per jaar? Wat valt er te leren van het bouwproces in de scheepsbouw? Hoe gaat de auto-industrie om met technologische problemen? Hoie komen productontwikkelingen in vliegtuigindustrie tot stand? We vatten dit samen onder het begrip ‘branche vreemdgaan’. En voor dit jaar is al een aantal activiteiten in de maak. Het werkwoord DOEN hebben we ook tot ‘belangrijk’ verklaard. Door niet-doen bereik je immers niet zo veel. Kruisbestuiving tussen de aangeslotenen op het gebied van productontwikkeling, blijft een belangrijkthema. Problemen op tafel te leggen. Concrete ideeën genereren, sámen aan oplossingen werken. De unieke Booosting-combinatie van industrie, ontwerpers, kennis en onderwijs heeft het vermogen in zich om dit vooral ook SAMEN te doen. Ditverlangt weer enig aanzwengelwerk en veel meer inbreng en inspanning van bestuur en aangeslotenen.

Internet dat we hiertoe ook beter willen benutten, kan hier wellicht ook een rol in spelen. Momenteel ontwikkelen we hier ideeën voor.
Daarnaast hebben we weer (naar bleek) een oud idee voor een Booostinghuis opgegraven. Het bestuur buigt zich over de realisatiemogelijkheden en de concrete invulling daarvan.

Wij trachten telkens de kwaliteit centraal te stellen. We streven niet naar een groot aantal aangeslotenen, maar hebben behoefte aan partijen die actief aan de discussie willen meedoen. Niet alleen organisaties, die zich vanwege het Booosting-imago hebben aangesloten, maar vooral zij die willen uitdagen of uitgedaagd willen worden. Die ontwikkelingen willen oppakken en daarbij gebruik maken van het potentieel dat Booosting in zich heeft. We moeten er allemaal ons voordeel mee doen. Bedenk dat je zelf ook Booosting bent.

Mede namens Eduard, Els, Harm, Jan, Johan, Nico en natuurlijk ook Jolanda,

Jos Lichtenberg
voorzitter Booosting

 

Aankondiging Nieuwjaarsborrel 2000

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl