Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Q-Hopper

   Bij De Markies

21 september 2000: Dit was weer een Booosting BV: een zgn branchevreemde activiteit. Op zoek naar nieuwe ontwikkelingen aan de randen van de bouw, in andere, voor de bouw veelal onbekende branches. Dit keer de carrosserie- en caravanbouw. Vandaag twee nieuwe producten die veel gemeen hebben: er bestaat slechts een exemplaar, serie- productie is duur en de ontwikkelaars zijn hun eigen opdrachtgever: de marketing is omgedraaid.


Eén nieuw product ontwikkelen en wat dan?

De Markies
De insteek voor vandaag is mobiliteit. En wie van de bestuursleden kon dat beter oppakken dan Eduard Böhtlingk: ”Door het internet zijn we weer mobiel geworden en kunnen heen waar we willen. We leven in een nieuw nomadisch tijdperk”.

Böhtlingk wordt in dit uitstapje gesterkt door Archigram die in 1964 reeds van mening waren dat: “als je op zoek bent naar een oplossing voor een architectonisch probleem, vergeet niet dat die oplossing misschien geen gebouw is.” Als architectuurstudent van toen begreep hij dit niet, nu wel.

Hij geeft een prachtig overzicht over architectuur en design van internationale mobielen, en van de welbekende Markies, zijn uitklapbare caravan. Mobielen blijken zijn lot. Böhtlingk blijkt nog steeds een beetje moe van het realiseren van het eerste type Markies. Je denkt dat er, door de sterke naam en bekendheid van de Markies, reeds velen van bestaan. Niets is minder waar. Böhtlingk heeft er maar een. Het marketen van een nieuw product is moeilijk. In 1986 het idee, in 1995 het 1e type. Hoe breek je door en ga je niet aan publiciteit ten onder?

De Q-hopper
Ton Koenders van de Q-hopper blijkt ook vanuit een heel kleine markt te zijn gestart: zichzelf. Een modern eenmansbedrijf dat flexibiliteit wil tonen. Uitgaande van de huidige 24-uurs economie. Als productontwikkelaar ben je altijd je eigen opdrachtgever.

Het uitgangspunt was simpel: niet wit en niet vierkant. Het moest een ruimte worden waar je in kan werken waar en met wie je wilt, met alle comfort voor 2 personen: 2 fietsen, 2 bedden, een ontvangsthoek, douche, uitklapbare buro’s, lichtkoepel en mooie vliegtuigkastjes om ruimte te winnen. Geen camper maar een kantoor, volgens Koenders.

Koenders is aanmerkelijk sneller: idee in 1997, in 1998 contact met industrieel ontwerper Gijs Boelaars, in 2000 rijdt de Q-hopper. Bouw en detaillering kwamen in een half jaar tot stand, met drie kleine bedrijven (Quitec, D+D product development en BK speciaalbouw voor voertuigen). Grote bedrijven zijn namelijk bang voor innovaties.

Gespoten in een verlopende kleur, een deur met een wenkbrauw. Van polyesther, volledig modulair gebouwd, op de basis van een Renault Espace, met een maximale lengte van 6,2 meter. De Q-hopper is een familie-hopper geworden. Teveel van het goede. Er is een tendens naar een halve Q-hopper, een mini-hopper, die je aanschaft met een studentchauffeur a F 30 per uur, gebouwd op een VW Cheran.

Een dubbele Q-hopper heet overigens een Big-hopper en is maximaal 9 ½ meter lang (en is niet te eten).

Marketing
De Q-hopper en de Markies hebben hetzelfde marktprobleem. Er bestaat er maar een van. Maar voor de Markies bestaat al een (internationale) lijst van geïnteresseerden, de Q-hopper moet nog afnemers vinden.

Les 1 van de Q-hoppermarketing over de 4 p’s van product, prijs, plaats en promotie leren ons het volgende. Het product Q-hopper is perfect. De prijs is te hoog (F 350.000,=). ‘Plaats’ telt niet, want elke plaats is mogelijk. Promotie kent twee kanten. Enerzijds heeft het project heel erg veel free publicity gehad. Flexibel werken heeft volgens twee marketingonderzoeken voldoende bodem, maar de aanschaf van een Q-hopper is nog een drempel. Er is schroom om er mee te werken. De Q-hopper is te groot.
De doelgroep is moeilijk definieerbaar en is vreemd genoeg, ook na de onderzoeken nog niet bekend. Er zijn veel substituten als hotelkamers, een gewone auto met chauffeur e.d. De marketing is hier omgekeerd; wie zou de doelgroep zijn voor een hopper, terwijl je gewoonlijk eerst een doelgroep zoekt en je te maken product daarop af stemt. Kennelijk kon het niet anders, was de drive van Koenders niet te stuiten. Er moet nog meer onderzoek gedaan worden om een strategie te kunnen uitzetten.

Al met al een Booosting bijeenkomst pur sang. Industrie en ontwerpers ontmoeten elkaar en zoeken samen naar oplossingen voor productontwikkelingen. Koenders en Böhtlingk maken een afspraak voor de komende week om te zien of BK de Markies kan bouwen. Böhtlingk is blij.

Jolanda Steenhouwer
Secretariaat Booosting

Aankondiging Q-Hopper

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl