Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Acoustic Barrier / Cockpit

 V.l.n.r de teamleden: Meijers, Vermeulen en Oosterhuis

22 september 2005: Verslag van het projectbezoek aan de Acoustic Barrier/Cockpit te Utrecht: F2F productiemethode werkt


F2F productiemethode werkt

F2F staat voor File To Factory, een nieuwe productiemethode waarmee de bouw van zeer complexe gebouwen is te realiseren.
Vanmiddag is het bewijs geleverd dat de grote 3Dpuzzel, de Cockpit/Acoustic Barrier (AB) met haar enorme hoeveelheid verschillende staal- en glaselementen op deze manier tot stand is gekomen tot een geweldig en overweldigend geheel. Veel verschillende karakters maar ook een gemeenschappelijk kenmerk, aangestuurd vanuit een geschreven script.
Alle punten communiceren met elkaar, een zeer precies bouwpakket.

Kas Oosterhuis is blij!
Veel van zijn ideeën zijn immers sculptuur en gebouw ineen, hij dúrft deze nu te tekenen omdat hij nu wéét dat het te realiseren is. F2F vereist nieuw denken over ontwerpen en bouwen. “Een andere benadering van het proces door een andere productiewijze brengt niet alleen plezier terug in de architectuur, maar ook dynamiek in de constructie.”

De bouw van de AB ging opvallend snel: 1 ½ km lang, 10.000 verschillende glasdriehoeken, 44.000 verschillende staalknooppunten (600 ton), 3 à 4 elementen (9 meter) per dag, met 1 opbouw- en 1 afbouwploeg. En zerotolerance: want elke glasdriehoek past maar op 1 manier in het staalelement.

Henk Meijers stond als directeur Meijers Staalbouw garant voor de productie van al die verschillende knooppunten. Hij heeft een compromis gezocht tussen opdrachtgever (betaalbaar icoon) en architect (esthetisch icoon). Om deze glasgevel te optimaliseren schoten beschikbare methoden tekort en waren dus andere rekenmethoden vereist. Er is hij tailormade techniek ontwikkeld, mede mogelijk door de grote schaal van dit project. “Het meeste hoekstaal is met zo weinig mogelijk toegevoegde waarde geproduceerd, waardoor er nauwelijks ontwikkelingskosten waren. De strategie was de grootst gemene deler op een standaard manier te maken, en een klein deel van de te produceren tegen meerkosten.“

Oosterhuis blijkt de noodzakelijke flexibiliteit te bezitten ”het gaat me om de relatie niet om de absolute dingen. Ik wilde een mooie vloeiende lijn, maar heb deze niet specifiek gesteld.” Zijn wens is tot stand gekomen i.s.m. de productie. Producent en ontwerper kennen elkaar goed, ze weten van elkaar wat wensen en mogelijkheden zijn, ze respecteren elkaar. Dit heeft geleid tot de nieuwe onderneming ONL-MS (ONL Architecten en Meijers Staalbouw). Door design en build samen te voegen ontstaan alleen maar meer mogelijkheden om de meest uiteenlopende vormen ook daadwerkelijk te realiseren. Zo kan een stap verder worden gezet! Ik ben onder de indruk!

De AB is een geluidswal; de hierin geïntegreerde Cockpit is begin november 2005 als showroom in gebruik genomen door Hessing, importeur van zeer luxe automerken.

 

Jolanda Steenhouwer
coördinator secretariaat

 

Aankondiging projectbezoek Acoustic Barrier/Cockpit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl