Ontvang onze nieuwsbrief:

Duurzaamheidssoep

22 september 2011: Met ingang van 11 oktober 2011 heeft Booosting voorzitter Martin Smit een Opiniecolumn in Cobouw.


Duurzaamheidssoep

Bijna iedere week krijg je een uitnodiging in de bus om het zoveelste congres over duurzaamheid bij te wonen. Vaak hebben de organisatoren kennelijk ook wel door dat er al heel wat van dergelijke congressen zijn. Zij proberen zich dan te onderscheiden door te roepen dat hun congres toch echt wel anders is. Maar iedere keer komt het toch weer op het zelfde neer. Voor de zoveelste keer wordt uitgelegd dat we toch echt problemen hebben op deze wereld en dat we daar iets aan moeten doen. Maar dat we reële problemen hebben, dat weten we nu gelukkig wel. De fabrikanten maken het zo mogelijk nog erger. Bijna dagelijks krijg je één of andere fantastische, meestal groengekleurde folder, toegestuurd. Vaak kom je er pas na enige tijd achter over wat voor product het nu eigenlijk gaat. Het product is verstopt in een enorme ‘duurzaamheidssoep’. Hoogdravende, optimistische verhalen waarin kwistig met woorden als commitment wordt gestrooid. Ik heb soms wel bewondering voor de grote mate van creativiteit die aan de dag wordt gelegd om dan werkelijk ook alles wat los en vast zit als zijnde ‘groen’ te verkopen.

Onlangs was ik Sarajevo op een congres over duurzaamheid (ik zondig soms ook). De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een van de sprekers was en op het laatste moment nog ben gevraagd de eerste twee dagen te modereren. Hoewel ik al eerder Michael Braungart had horen spreken, was het daarna met z’n allen met hem aan tafel zitten een zeer inspirerende ervaring. Hij stelde dat het er niet zo zeer om gaat een ding goed te doen, maar om het goede ding te doen. We kunnen nog zulke mooie en duurzame gebouwen neerzetten, maar als we voor leegstand bouwen is er niet zo heel veel duurzaams aan. Als we producten maken die ontzettend groen zijn, maar die volkomen overbodig zijn, is dat ook niet erg duurzaam.

Laten we ons met z’n allen eerst afvragen wat nu het goede ding is om te doen. Als we daar uit zijn moeten we dat goede ding vervolgens natuurlijk wel heel goed doen. En dat kunnen we, gezien de vele praktijkvoorbeelden, al redelijk goed.

Martin W.Smit is architect en voorzitter van Booosting

Alle Cobouw columns van Martin Smit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl