Ontvang onze nieuwsbrief:
Projectbezoek

Rotterdam Centraal

dinsdag 09 oktober 2007 / 13:18 - 18:00
Infracentrum Rotterdam, Weena 705, 3013 AM Rotterdam > bekijk op de innovatiekaart
Gratis voor aangeslotenen, studenten, pers en niet-aangeslotenen
Organisatie: Frido van Nieuwamerongen

In Rotterdam komt een nieuwe openbaar vervoer terminal en een nieuw metrostation, wordt er tegelijkertijd gebouwd aan een verkeerstunnel, parkeergarages voor auto’s en fietsen en wordt er heel hard gewerkt aan de infrastructuur voor de RandstadRail.


Begin september 2007 is het tijdelijke blauwe station in gebruik genomen. Nu kan worden gestart met de sloop van het oude station. De vervanging van het huidige station is noodzakelijk omdat het nu al te krap is voor de circa 110.000 reizigers die er dagelijks komen. Dit aantal zal door de RandstadRail en de Hogesnelheidslijn alleen maar toenemen.

De nieuwe stationshal wordt gekenmerkt door ruimte en licht. Het wordt een overzichtelijke plaats, van waaruit de treinen en perrons direct zichtbaar zijn. Glas en hout bepalen het gezicht.
Een ruime voetgangerspassage met aan weerszijden winkels leidt de bezoekers via (rol-)trappen en liften naar de treinen en vormt zo de ruggegraat van het nieuwe station. In de terminal zullen de hal, de reizigerspassage en de perrons in elkaar overlopen. Over een lengte van 250 meter strekt een glazen kap zich over alle sporen uit. De enorme glazen wand van de imposante hal werkt als een venster op de stad.

Niet alleen boven, maar ook onder het stationsplein gebeurt erg veel. Onder het plein vriest het tot wel - 200ºC. Er wordt een speciale vriestechniek met stikstof toegepast om een ijswand van 40 meter diep en 2,5 meter dik op een constante temperatuur te houden. Zo kan er ondergronds gegraven worden zonder dat de bouwput volloopt met grondwater. De zgn. vrieslansen zijn in een halve cirkelvorm geplaatst, deze lansen pompen het middel in de grond. De vrieswand wordt verstevigd met een betonwand. Zo kan een 3e metrolijn (voor de Randstadrail) aangelegd worden.

Op dinsdagmiddag 9 oktober organiseert Booosting samen met Infracentrum Rotterdam Centraal een middag over dit indrukwekkende project. Naast een algemene presentatie en een uiteenzetting over het ontwerp door één van de teamleden van Benthem Crouwel, zal een specialist van Gemeentewerken Rotterdam vertellen over de speciale vriestechniek die de bouw mogelijk maakt.
Aansluitend vanzelfsprekend een bezoek aan de bouwplaats én een borrel in het kantoor van Booosting, (hopelijk) buiten op de galerij van de 7e verdieping van het ernaast gelegen Groothandelsgebouw.

Programma
13:30 Ontvangst in Infracentrum Rotterdam


14:00 Algemene presentatie

Henriëtte Edens, coördinator Infracentrum Rotterdam

 

15:00 Lezing over het ontwerp

Marcel Blom, directeur Benthem Crouwel architecten en projectarchitect Rotterdam Centraal

15:30 Lezing over de vriestechniek van de bouwput

Rene Wondergem voorlichter vriestechniek Infracentrum
16:00 Rondleiding bouwput
17:00 Borrel bij Booosting tot 18:00

Deelname
Dit projectbezoek is exclusief voor aangeslotenen van Booosting en leden van praktijkverenining Bout/TUD. Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Bij overschrijding van het maximaal aantal deelnemers zullen wij een wachtlijst bijhouden en u daarvan uiteraard op de hoogte houden.


U bent van harte welkom!

 

Info toegepaste Vriestechniek:

 

Nieuw CS, menig Rotterdammer zal er een TRAAN om LATEN Marcel Blom (Benthem Crouwel architecten)  legt uit
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl