Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag MODE & trends

Uit een trendboek van Milou Ket
Mattie Couperus Steven van Vliet Meteon gevelbekleding van Trespa

22 november 2002: Verslag van Booosting Branchevreemd over MODE & trends op 21 november 2002 bij het DDC-I te Utrecht. Productontwikkelen is vooruitzien


Productontwikkelen is vooruitzien

‘Productontwikkelen is vooruitzien’ is de indruk die achterblijft na de ‘Mode’-middag op 21 november 2002 in het Dutch Design Centre in Utrecht. In het kader van branchevreemd is een aantal sprekers uit de modesector uitgenodigd om aan te geven hoe zij omgaan met productvernieuwing.

Milou Ket is trendadviseur en geeft halfjaarlijks trendbooks uit waarin zij modeontwikkelingen met collages en materiaalsamples aangeeft. Door het bezoeken van veel beurzen, het verzamelen van informatie van onder andere de Duitse mode-, katoen- en wolinstituten vormen zich beelden van mogelijkheden en trends. Milou werkt daarbij circa 1,5 jaar vooruit voordat de trends de consumenten bereiken. Zo voorzag ze de opkomst van textiele architectuur. We kregen prachtig diamateriaal voorgeschoteld; als voorbeeld van iets wat mogelijk gaat komen, noemde ze lampen die qua kleurtemperatuur het daglicht volgen (van wit licht overdag, naar warmer, geler licht s’avonds).

Mattie Couperus biedt ons interessant inzicht in het ontstaansproces van een nieuwe kledingcollectie. Zij ontwerpt onder haar eigen naam damesmode, welke via een eigen winkel in Amsterdam verkocht wordt. Haar voorbereidingen voor een nieuwe collectie beginnen 1,5 jaar van te voren door het bezoeken van beurzen als ‘Premier Vision’ in Parijs en de beurs van Milaan. Middels sfeergroepen creëert zij stoffenbeelden, op basis waarvan ze -op haar gevoel- een volledige collectie ontwerpt. Hiervan is circa 40% basis, 50% nieuw en 10% vernieuwend. Na discussie met haar commerciële bedrijfspartners wordt besloten welke ontwerpen in de winkel terecht komen. "Van te voren weet je van je nieuwe collectie nooit zeker wat het goed gaat doen, leren van ‘fouten’ is dan ook moeilijk, door ‘fouten’ te maken verken je de grenzen en blijf je scherp." Aldus Matties aanpak.

Steven van Vliet is ontwerper voor het kledingmerk Panmo, marktleider in Nederland op het gebied van herentrouwkleding, ‘speelt op de man’ in zijn presentatie. Ook hij bezoekt veel modebeurzen en ontwerpateliers als Gucci, Lanvin & Dior. Daar begint hij met het aanvragen en verzamelen van stoffen. Ook laat hij soms stoffen volgens eigen ontwerp maken. Hij houdt daarbij heel specifiek rekening met de marktpositie van Panmo. Hij toont een tweedimensionale grafiek (mate van luxe versus mate van vooruitstrevendheid) waarin zijn bedrijf zich bevindt en laat bovendien zien dat je architecten ook zo kunt positioneren.

Aart-Jan van der Meijden van Trespa bewijst dat Trespa de afgelopen jaren een nieuwe manier van trendanalyse heeft ingevoerd, om te komen tot nieuwe richtingen voor haar producten. Er zijn thema’s gedefinieerd die steeds worden geactualiseerd en waarbinnen materiaalcollecties worden opgebouwd. Trespa is zich daarbij bewust dat voor gevelproducten zeer kortstondige trendaanpassingen niet interessant zijn. Producten moeten langer mee kunnen gaan. Gerard Zweers van Trespa laat zien hoe naar innovatie gezocht is bij de nieuwe Meteon gevelbekleding. Doelbegrippen waren ‘een levende gevel’ van 2½-D in plaats van 2-D en ‘ruimte laten aan de ontwerper om iets met het product te doen’. Het resultaat hiervan werd op de bouwbeurs in 2003 gepresenteerd.

Als tegenlezer stelt André Roelofsen bestuurslid van Booosting en directeur van industrieel ontwerpbureau Neonis Designers, dat wat het voorspellen van trends betreft de meeste voorspellingen niet uitkomen en wat wel uitkomt niet voorspeld is. Kortom, in plaats van ons met het voorspellen van de toekomst bezig te houden, kunnen we ons beter bezig houden met het faciliteren van dit verkenningsproces. Daarbij geldt dat een toenemende individualiteit het voorspellen steeds moeilijker maakt. Meer samenwerking kan een oplossingsrichting zijn om de onzekerheden te verkleinen.

In de discussie blijkt dat ook in de modesector de risico’s die aan het ontwikkelen van nieuwe stoffen en collecties kleven substantieel zijn en dat we daar zorgvuldig mee om dienen te gaan. Milou Ket geeft aan dat slechts 20% van de nieuwe ontwikkelde stoffen de commerciële eindstreep bereikt. Steven van Vliet koopt vooral in op voororder, zo beperkt hij zijn risico’s. Daarmee zijn we dan toch weer met beide voeten op de grond terug. Want ook in de praktijk van innovatie in de bouwsector geldt dat enerzijds risico’s inherent aan dit vak zijn en anderzijds zoveel mogelijk voorkomen dienen te worden.

Harm Boomsma

Bestuurslid Booosting
Boomsma Innovations

 

Aankondiging MODE & trends

 

Deze Booosting meeting is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Trespa; waarvoor onze hartelijke dank!

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl