Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag bedrijfsbezoek Polynorm Bouwprodukten: Een schuifdeur neemt ruimte in

Rondleiding bij Polynorm Automotive
  Tegenlezer Eduard Bohtlingk (li) en gastheer Rens Metz Polynormwoning 1950

15 oktober 1996: Booosting was te gast bij het bedrijf van Polynorm b.v. in Bunschoten. Er was om te beginnen een ontvangst met de gebruikelijke koffie en toebehoren in het nieuwe kantoorgebouw, dat zoals later bleek van de hand van het buro van Groosman en Partners was. Jouke Post deed de aftrap met een woord van welkom, gelardeerd met een vertoning van drie overigens niet direct aan het middagthema gerelateerde uitvindingen.


Verslag bedrijfsbezoek Polynorm Bouwprodukten:

Een schuifdeur neemt ruimte in

Hij ging hiermee terug in de geschiedenis van het bouwen: allereerst een lopende-bandwoning uit 1921, vervolgens de bekende (beton)gietbouwwoning van Edison uit 1908 en tenslotte een secretaire met ingebouwd vluchtsysteem (via de gevel!) uit 1878.

Geschiedenis Ontwikkelingsmaatschappij Polynorm

Hierna kondigde de voorzitter de gastheer van de middag aan, de heer L. Metz, directeur van Polynorm Bouwproducten B.V.die vertelde, dat het bedrijf sinds de oprichting in 1948 in allerhande noodruimten was gehuisvest en thans sinds kort de trotse bewoner was van een nieuw op maat gemaakt kantoor. De heer Metz gaf vervolgens een uiteenzetting van de historie van het bedrijf, dat ooit met behulp van gelden uit het Marshall Plan van start was gegaan als de N.V. Ontwikkelingsmaatschappij Polynorm met als doel het ontwikkelen van woningen in staal. Er was in die tijd sprake van opdrachtgeving vanuit de centrale overheid met als rechtstreeks gevolg een enorme seriegrootte, waardoor massafabricage in beeld kwam. Uit deze tijd zijn eigenlijk alleen de kozijnen nog overgebleven.
De decentralisatie van de woningbouwopgave betekende het einde van Polynorm in de gegroeide toestand. De idee van de massawoningbouw viel weg en vanaf die tijd werd van alles en nog wat van staal geproduceerd. In 1956 werden de persen van Verblifa overgenomen. Hierdoor konden grote series uit plaat geperste elementen worden vervaardigd. Voor alle automobielindustrieën, met uitzondering van die uit Italië, worden carrosserieonderdelen vervaardigd. Uit deze tijd stamde onder meer de z.g. "helmen"affaire. Halverwege de jaren '80 werd ook Vlamco overgenomen.
Polynorm beschikt over de grootste persstraat van Europa. Platen van 4,5x2,5 m. kunnen worden verwerkt. Dat deze persen voor de bouw helaas minder interessant zijn moge blijken uit de gemiddelde prijs van een persmatrijs, die al gauw zo'n fl. 1.000.000.- bedraagt. Bij 5000 dezelfde elementen komt dat neer op fl. 200.- matrijskosten per element.

Systeemleverancier

In 1996 bestaat Polynorm uit drie divisies en een aantal werkmaatschappijen met in totaal zo'n 2000 medewerkers. Eén van deze divisies is Polynorm Bouwproducten. Verreweg het bekendste product voor de bouw is het plaatstalen kozijn, dat al vele jaren zowel als montagekozijn alsook als inmetselkozijn op de markt wordt gebracht. Wat voor Ford destijds zwart was, is hier de kleur Ral 1013: afwijkende kleuren zijn beperkt mogelijk, maar liever niet. Hoewel thans nog wekelijks een totaal van 25.000 exemplaren wordt geproduceerd en uitgeleverd, waarvan 80% voor de export, ziet men dit product op termijn toch als een aflopende zaak. Een nieuw product is de garage-roldeur, welke aan diverse partijen wordt geleverd.
Anno 1996 wenst het bedrijf een ontwikkeling die meer in de breedte gaat, in de richting van systeemleverancier. Waar thans nog het zwaartepunt ligt op de productie van kozijnen, wil men uitbreiding in de richting van enerzijds de deur en anderzijds de richting van de binnenwand. Oude Esprit-ontwikkelingen, die thans in de ijskast liggen, wil men weer oppakken. Men wil ook af van het imago, uitsluitend standaardproducten te leveren. Wellicht liggen hier nieuwe kansen voor verdergaande samenwerking met de productontwikkeling in de bouw, waar veelal projectgebonden kleine en middelgrote series aan de orde zijn.

Het bedrijf geeft aan, de nodige aandacht voor de milieuproblematiek te hebben. Binnen het zogenaamde duurzaam bouwen is verduurzamen met zink een probleem. Het is zaak iedereen ervan te overtuigen, dat terugwinning van zink bij de recycling van staal niet alleen nodig is maar ook mogelijk. Polynorm heeft in een boekje over het milieu e.e.a. uit de doeken gedaan.Hierin is de uitspraak opgenomen, dat de producten van vandaag niet alleen minstens 50 jaar houdbaar zijn, maar daarna ook voor 100% recyclebaar zijn. Tot zover de inleiding van de heer Metz. Vervolgens werd een videofilm gedraaid, waarin een helder overzicht werd gegeven van de nationale en internationale activiteiten van de onderscheiden divisies.

Automotive

Het bezoek kreeg een vervolg in de vorm van een rondleiding door de productie van Bouwproducten, waarbij ook een "blik" werd gegund in de afdeling Automotive (carrosseriedelen). De aanwezigen werden geconfronteerd met pers-, wals-, stans- en andere massa-plaatbewerkingstechnieken alsmede met de techniek van het coaten in één en soms in een andere kleur. Het aantal kozijnen, dat gedurende de rondleiding werd geproduceerd, was indrukwekkend. Interessant was ook de productie van de garage-roldeur, een in vergelijking met de totale productie kleine lijn.

Ontwikkeling schuifdeur

Eén van de nieuwe producten, die Polynorm in ontwikkeling heeft is een schuifdeur. In verband hiermee was een gastspreker uitgenodigd in de persoon van de heer Taneja, architect bij het buro Hartsuyker Architecten te Amsterdam. De Heer Taneja heeft een aantal woningen ontwikkeld, waarbij door adekwate toepassing van schuifdeuren niet alleen "flexibele" plattegronden ("gesystematiseerde flexibiliteit") werden verkregen, maar ook een bijzondere ruimtelijke meerwaarde aan de woningen kon worden gegeven. Op deze wijze ontstaat tevens een schijnbare overmaat in de krapbemeten woningplattegrond. Spreker liet een serie voorbeelden zien, waaruit e.e.a. duidelijk naar voren kwam. Dat hij impliciet een geheel eigen invulling gaf aan de uitspraak van Aldo van Eyck, dat alleen schuifdeuren tot het domein van de architectuur kunnen worden gerekend, aangezien de naar binnen draaiende deur eigenlijk aan het interieur en de naar buiten draaiende deur aan de stedebouwkunde toebehoort, was voor insiders een aardig surplus.

Nadat de heer Taneja was uitgesproken, werd een kort bezoek gebracht aan de schuifdeur in ontwikkeling. E.e.a. werd toegelicht door de ontwerper zelf. Een opvallend detail aan deze deur is het nieuw ontwikkelde "schuif"slot, dat niet in de stijl, maar in de dorpel aangrijpt.

Tegenlezing
Het programma werd vervolgd met een tegenlezing van Eduard Böhtlingk directeur van Böhtlingk Architecten te Maasland, die zich daarin, nadat hij tevoren door Polynorm uitvoerig was geïnformeerd, afvroeg, waar hij eigenlijk tegen moest zijn. Het nastelkozijn bleek zijn steen des aanstoots. Hij achtte het overigens een uitdaging voor ontwerpers om Automotive en Bouw aan elkaar te knopen. Of deze droom tot resultaten zal kunnen leiden zal voorlopig nog wel een open vraag blijven.

In de afsluitende discussie, waarvoor Prof. Ir A. van Randen door de voorzitter als bijzondere gast was uitgenodigd, kwam ook het nastelkozijn nog aan de orde. Polynorm zou wat minder "poly" moeten worden om voor de ontwikkelingen in de bouw meer te kunnen betekenen. Een voortreffelijk aangekleed broodje beëindigde de gastvrije ontvangst en het leerzame bezoek.

Jan van der Woord
secretaris Booosting

 

Aankondiging Polynorm zoekt ruimte

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl