Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Nieuwjaarsborrel 1996: Booosting in Beraaad

Te gast bij Radio NL Wereldomroep in Hilversum
 Socioloog Hans vd Braak (EUR) over Technologische doorbraken  Roots en route van Booosting (aan-tekeningen van Jan Westra)

16 januari 1996: Verslag van Nieuwjaarsborrel 1996 Booosting in Beraaad bij de Radio Nederland Wereldomroep: Over zenders en zendelingen.


Over zenders en zendelingen

 

Booosting had de locatie goed gekozen voor een beraad over de mogelijkheden van de stichting. De wereldomroep nota bene, een bedrijf dat met een budget van 80 miljoen gulden rond de klok bezig is de wereld van nieuws en cultuur te voorzien. Wij praten ook wel eens voorzichtig over de grenzen of proberen zo nu en dan een grensverleggende activiteit te propageren, maar als je met een zaal vol mensen wordt geconfronteerd die in allerlei talen de wereld rond spreken dan besef je dat bOOOsting het best nog even zonder microfoon kunnen doen. Voor een kleine veertig aangeslotenen is dat ook niet nodig. Wij hebben in Hilversum de geschiedenis nog eens uit de doeken gedaan, per slot van rekening was het zeven jaar geleden dat bOOOsting het licht zag onder in de catacomben van het ION in Rotterdam.

 

Een mooi moment voor bezinning. Wij hebben vervolgens de enquête die is gehouden onder de aangeslotenen besproken en wij hebben tot slot een poging gedaan de stemming te peilen met betrekking tot enkele voorstellen die een iets andere koers uitzetten voor de toekomst. Want het bestuur voelt zich zo nu en dan bezwaard. Zij voelt te veel de druk van de organisatie van steeds maar weer een interessante en vrolijke bijeenkomst bij een van de betrokken partijen binnen bOOOsting. Zij constateert dat gedwongen of afgedwongen produktontwikkeling een moeilijke zaak is. Zij vindt dat de leden niet voldoende zijn betrokken. Dus zijn er op die eerste avond in het nieuwe jaar tussen de hapjes en de drankjes door een aantal voorstellen gedaan om tot een meer gebalanceerde afstemming tussen het streven van het bestuur en de mogelijkheden van de aangeslotenen te komen.

 

Een eerste punt betreft de produktontwikkeling. Een succesvolle produktontwikkeling kan plaats vinden wanneer de aanleiding wordt gevonden binnen een bedrijf of een instantie of bij een persoon met een haast overdreven zorg voor een gunstig verloop. De ervaring leert dat produktontwikkeling voor de vuist weg of bij hand opsteken na enkele bijeenkomsten stuk loopt op motivatie, maar ook op financiële en technische ondersteuning. Van binnen uit dus, gestimuleerd door een looop- bijeenkomst.

 

Ten tweede heeft het bestuur een pleidooi gehouden voor het opzetten van een structuur waarin het mogelijk wordt dieper op zaken in te gaan. Theoretisch met het oogmerk scherp te blijven met betrekking tot de ontwikkeling van de bouwwijzen en haar bouwprodukten, maar ook praktisch door bijvoorbeeld in een klein verband van aangeslotenen mee te doen aan prijsvragen die ons aangaan Hiermede zou een scheiding worden aangebracht tussen het reguliere programma en activiteiten die worden gedragen door wisselende kleine groepjes met een eigen organisatie en een eigen tempo. Dit voorstel werd gebracht als het model van de voor- en achterkamer. In de voorkamer etaleert bOOOsting het gebruikelijke programma met bedrijfsbezoeken, projectbezoeken, loops, AVA's, nieuwsbrief etcetera. In de achterkamer of misschien kunnen we beter van opkamer spreken, gedijen de hierboven beoogde activiteiten. Deze aanpak komt overeen met de werkwijze van het ontwerpbureau dat in de voorkamer de uitgekiende ontwerpen toont (het kunnen) en in het atelier scenario's schrijft, bijzondere vaak absurde ontwerpopgaven aangaat om bij te blijven om vervolgens daarvan te getuigen door middel van publicaties, inzendingen, voorstellingen. Ik heb het voorbeeld genoemd van de Italiaanse Superstudio die naast de produktie van gave witte villaatjes in de voorkamer, de opkamer gebruikte voor spraakmakende projecten die geënt waren op een bijzonder scenario. Die projecten met name hebben de buitenwacht bereikt. Bij bOOOsting worden de resultaten van de opkamer ook bekend gemaakt moeten worden. Enerzijds als voeding voor de reguliere activiteiten (tegenlezing bijvoorbeeld), maar ook en vooral als publikaties in de media, die steeds vriendelijker tegenover de gebouwde omgeving en haar totstandkoming komen te staan.

 

Ten derde heeft het bestuur besloten een Booosting AWARD in te stellen voor jaarlijkse produktinnovatie bij éen van de aangeslotenen. Het bestuur zal proberen een en ander te entameren en binnen niet al te lange tijd de aangeslotenen benaderen om aspiraties en produkten ter nominatie van de Booosting Award te peilen. Maar uiteindelijk is het aan de aangeslotenen zelf om er voor te gaan. Wij hebben begrepen dat daarvoor bij degenen die in Hilversum van de partij waren voldoende motivatie bestaat.

 

Jan Westra

voorzitter


Aankondiging Nieuwjaarsborrel 1996

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl