Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag productontwikkelingsbijeenkomst: Innovatie moet voordeel bieden aan alle partijen

PIP Basisopbouw
Initiatiefnemer Jouke Post - voorzitter Booosting

12 maart 1997: De doelstelling van Booosting is het bevorderen van Ontwikkelen, Ontwerpen en Onderzoeken en toepassen van industrieel te vervaardigen bouwproducten en gebouwdelen, teneinde de kwaliteit van de gebouwde omgeving te verhogen. Het bestuur, steeds geïnteresseerd in de wensen die de leden op dit gebied hebben en wetend dat er op dit gebied heel erg veel - en in onderlinge samenwerking - ontwikkeld wordt, vatte het idee op om een activiteit in dit teken te organiseren.


Verslag productontwikkelingsbijeenkomst:

Innovatie moet voordeel bieden aan alle partijen

 

Booosting aangeslotenen werd gevraagd naar hun wensen en ideeën t.a.v. productontwikkeling en hun huidige productontwikkelingen. De response op de enquête was hoog: 40 Booostingleden waren aanwezig op de AVA- productontwikkelingsbijeenkomst op de Technische Universiteit te Delft.


De motivatie voor bouwbedrijven, architecten, industrieel ontwerpers, constructie- en ingenieursburo’s en onderwijsinstellingen om samen tot iets nieuws binnen bouwend Nederland te komen is springlevend.
‘Het P.O.-beeld beheerst Booosting’ volgens Jouke Post, die als voorzitter deze meeting opende. ‘Productontwikkeling mislukt nooit. Het staat zo nu en dan stil, omdat de combinatie van personen, tijd en geld elkaar niet altijd op hetzelfde en juiste moment treffen’. Maar waarom lukt het dan soms wel en vaak niet om een nieuw product op de markt te brengen? Aan ideeën en enthousiasme ligt het dus kennelijk niet.

Over de kans van slagen een woord van Harm Boomsma, directeur van het industrieel ontwerpburo Flex Building en Interior Systems te Delft. Productontwikkeling in de bouw is voor hen een specifieke uitdaging. Om innovaties mogelijk te maken is het bijzonder belangrijk te weten hoe de branche georganiseerd is. De bedrijven zijn klein tot middelgroot, er is beperkt indirect personeel beschikbaar en veelal zijn er geen volledig uitgewerkte plannen. De bedrijven in de keten zijn zeer sterk afhankelijk van elkaar. Bovendien zijn partijen als installateurs, toeleveranciers en aannemers invloedrijke tussenschakels die het succes van het product duidelijk bepalen. Niet alleen rekening houden met de wensen van de eindgebruiker maar ook met hun eisen.

 

Stappenplan productinnovatie

Een ogenschijnlijk simpel driestappenplan ligt te grondslag aan het vergroten van de slagingskans van innovaties:
1) Het bepalen van langetermijn-doelstellingen.

Wat is de behoefte over 5 à 10 jaar?
2) Het zoeken naar kortetermijn innovaties,

die elke partij uit de keten een voordeel bieden, c.q. geen nadeel opleveren
3) Welke innovaties brengen de langetermijn-doelstellingen dichterbij?

Rechtstreeks contact met de klant/markt (whatever dé markt ook moge zijnn) is vaak onmogelijk. De eindgebruikers/bewoners krijgen steeds meer invloed en voor de aannemer en de toeleverancier blijft geld een grote rol spelen. En in feite is het goed om voor alle schakels mee te denken met de installateur.

Strateeg Boomsma beveelt aan om productinnovaties in bouwvriendelijke delen op te splitsen, zodat minder weerstand ontstaat. Een afzonderlijk deel wordt vaak wel wordt geaccepteerd en maakt het mogelijk ook tussentijdse kwaliteitresultaten te presenteren. Op zoek naar een nieuw product tegen eenzelfde prijs, met gelijkblijvende prestatie.

Tot slot een uitleg over hoe het communicatieproces is verlopen aan de hand van twee ontwikkelingen. Het Metalclick-systeem met een speciaal kliksysteem voor scheidingswanden dat veel voordelen in flexibiliteit van het gebruik van ruimtes oplevert, en het Planodeurkozijn, waarvan de productplus ligt in een beperking van de onderdelen waardoor dit een logistieke verbetering (lagere voorraadposities) opleverde.

Prefab Integraal Plafondafbouwsyeteem PIP

Jouke Post vertelt met enthousiasme over het verloop van de totstandkoming van het Prefab Integraal Plafondafbouwsyeteem (PIP). Hoe, vanaf 1992 steeds weer ideeën en informatie zijn vergaard, getoetst, gefilterd en nader uitgewerkt met evenzo enthousiaste teamleden. Want basisgeloof in het product, frequent overleg en heel praktisch, een goed bereikbare vergaderplaats, zijn onontbeerlijke voorwaarden voor de voortgang van een productontwikkeling. We nemen een kijkje bij het plafond en komen tot de ontdekking dat het enige waar het aan ontbreekt een bedrijf is dat wil investeren in de verdere ontwikkeling van het prototype van het afbouwplafond. U?

Dan wordt het lastig volgens Post, productontwikkelingsteams vormen met nog maar 2/3 van de aanwezigen. Maar het gaat goed! Ruim 10 groepen worden gevormd over zeer uiteenlopende onderwerpen: van verbindingstechnieken tot plaatmateriaal met dubbele krommingen. Alleen de aluminium-smid voor Corsmit ontbreekt nog.

Jolanda Steenhouwer

coördinator Booosting

 

Aankondiging PIP Productontwikkelingsbijeenkomst

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl