Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Zoontjens: Nu het zachte verhaal: parkeren is leuk

 re: Hans Ververs  Parkeerdek Alexandrium III Rotterdam (bron:  VVKH architecten)

10 april 1997: Het tij is om. Auto's in parkeerstand mogen worden gezien. Sterker: de geparkeerde auto wordt een architectonisch fenomeen. Fons Verheyen weet het zeker. Tijdens de Booosting bijeenkomst bij tegelfabrikant Zoontjens Beton in Tilburg op 10 april jl. laakte de Leidse architect de achterstelling van de gestalde auto. "De architectuur van parkeergarages is saai. Auto's worden weggestopt in lullig aangeklede gebouwen. Hooguit wat tierelanteintjes. Maar parkeren is leuk, en niet een noodzakelijk kwaad."


Nu het zachte verhaal: parkeren is leuk

Booosting bij Zoontjens Beton.Jouke Post opende de bijeenkomst met twee dia's en twee vragen. Een van de vragen: "Wat te doen met de kauwgomplaag die tegelvloeren teistert?" Hans Ververs, directeur van Zoontjens Beton, had niet direct een antwoord klaar. In een korte inleiding belichtte hij de positie van het in 1905 opgerichte familiebedrijf. Parkeerdaken, dakbestrating en grondbestrating zijn de belangrijkste produkten. Ververs gaf aan dat Zoontjens Beton zich sterk maakt voor innovatie ("aparte dingen maken met produktarchitecten"). Dat resulteerde onder meer in de milieutegel, waarvoor het bedrijf in 1996 de bouwrecyclingsprijs ontving. Een ontwikkeling van recente datum is het daklocksysteem, een alternatief voor de ballastlaag op hoge daken. Met Buro A+ wordt gewerkt aan een speciale tegel om galerijen op te hogen. Zodat de galerijwoningen geschikt worden voor seniorenbewoning. Min of meer afgerond is de ontwikkeling, door Zoontjens Beton, van een parkeerdak voor zware belasting (door vrachtverkeer).


Bezoek aan fabriek
Hoe de tegelprodukten worden gemaakt? Met mortel en machines en slechts weinig mensen. Medewerkers van Zoontjens Beton gidsten Booostingers door de produktieruimten. De indringende muzak van de machines omlijstte een rondgang langs (onder andere) een indrukwekkend mengvat, het startpunt van de produktie van parkeerdaktegels. In het vat maakt Zoontjens Beton een natte betonmortel die onder hoge druk (600 ton) wordt verdicht tot betonkwaliteit B60-80. Een van de produkten die op deze manier wordt geproduceerd is de bekende Pardak PD 90 tegel.

Hard verhaal
Na de rondleiding door de fabriek legde Albert van den Hout, directeur BDA Buro Dakadvies, uit dat parkeerdaken een lange historie achter zich hebben. Hij maakte ook duidelijk dat de Pardak tegel niet het alleenrecht heeft. In een chronologisch overzicht zette hij de verschillende systemen op een rijtje: beton en gietasfalt, systemen op basis van polyesterharsen, tegels in zandbedden en omgekeerde (parkeer)dakconstructies. Die laatste hebben de voorkeur, betoogde Van den Hout. Hoe zo'n dak eruit ziet, demonstreerde hij aan de hand van dia's van het 200x250 grote parkeerdak van woonboulevard Alexandrium III, een dakbeeindiging ontworpen door Fons Verheyen.

Dubbel gebruik
Na - in de woorden van Fons Verheyen - het "harde verhaal van Van den Hout" volgde het "zachte" verhaal van de architect van Alexandrium III: "Parkeren op het Alexandrium is het summum van genot. Uit de auto direct in de winkel. Via een kurketrekker bereikt de automobilist een leuk gebied. Niet een desolate of truttige standaardomgeving, maar een langgerekt landschap. Dat niet meer is dan een omgedraaid gebouw, want in feite maken we dubbel gebruik van het dak. En dat laatste is de trend voor de komende jaren. Het dubbel gebruik van - in bredere zin - de ruimte: maaivelden die over elkaar heen lopen - zie bijvoorbeeld recent werk van Koolhaas en MRDV (campusproject in Nijmegen). In die richting gaat nog veel meer gebeuren. Het zit in de lucht." Om dat landschap te kunnen maken, pleitte Verheyen voor produktinnovaties. "Daken zijn "gaaf" en worden nu echt ontworpen. Maar we hebben innovatieve produkten nodig om dat op een hoger plan te brengen. Zo wil ik een parkeerdak in gras. Kan dat?"

Wijnand Beemster
journalist

 

Aankondiging bedrijfsbezoek Zoontjens Beton

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl