Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag bedrijfsbezoek Hunter Douglas Construction Elements

QuadroClad nieuw geventileerd gevelsysteem van Hunter Douglas Construction Elements

20 november 1997: Booosting voorzitter Jouke Post overstelpt de ruim 40 aanwezigen dit keer met een groot aantal vragen, in plaats van zijn gebruikelijke drie dia’s van slimme uitvindingen. Gelukkig heeft i zelf de antwoorden.


Verslag bedrijfsbezoek Hunter Douglas Construction Elements: Grozemannen


‘Wat is Booosting nou eigenlijk? Waarom al die bedrijfsbezoeken? Waarom nu al weer iets over gevels, we hebben Trespa, Van Dam en Hoogovens toch dit jaar toch ook al gehad? Wat is er nou zo nieuw aan de gevelplaten van Hunter Douglas?’

Jouke Post is vreselijk nieuwsgierig. Hij wil alleen maar nieuws; “Booosting is nog steeds een bonte bouwverzameling. Ook hier zijn collega- en concurrent-bouwbedrijven, ontwerpers, marketeers, studenten én docenten voor de gladheid uitgereden en zitten zij bij elkaar aan tafel. Het Booostingbestuur vervult de rol van voortrekker. Zij organiseert activiteiten zodat geïnteresseerden de confrontatie met elkaar ‘in de voorkamer’ kunnen aangaan (om met de aanwezige! Jan Westra te spreken). Telkens weer, in de hoop dat dáár iets nieuws uitkomt.

Jaap van den Berg heeft als directeur Hunter Douglas Construction Elements (HDCE) vooral te maken met het telkens weer zoeken naar een optimale combinatie van klantenwensen en technische mogelijkheden. Dit vereist veel overleg met architecten, ingenieurs en installateurs en veel aandacht voor het logistiek apparaat om ook de flexibiliteit te handhaven. Dat dit vaak een groot spanningsveld vormt tussen vrager en aanbieder en niet altijd eenvoudig is voor een organisatie die zich ook nog specialiseert in spanning (het strak trekken van aluminium) zal duidelijk zijn.

Ko Kuperus Marketing Manager HDCE vervolgt over ontwikkeling van QuatroClad (QC). In 1992 is, na ruim dertig jaar ervaring met sandwichpanelen, gestart met de ontwikkeling van de honingraattechnologie. In 1e fase kwam de CoilCoat-technologie tot stand: vóór het vervormen wordt vlak metaal band voorzien van een aantal coatings en dan met rollen geleidelijk in vorm gebracht. Vervolgens wordt de aluminium honingraat tussen de twee metalen gelijmd. Na de 1e praktijkprojecten (1994-1996) worden de ervaringen verwerkt in de 2e ontwikkelingsfase (1996-april 1997). De stijfheid is verbeterd, de drainage geïntegreerd en de opname van deuren en ramen in de gevels wordt mogelijk gemaakt. Tevens is een montagevoordeel bereikt door de ontwikkeling van minimale bevestigingspunten. Nu is QC een geventileerd geïntegreerd gevelsysteem met extreme stijfheid van grote (bijv. 600x450cm) panelen. We nemen een kijkje bij de fabricage van de panelen en zien de voorbeeldopstelling van het gevelsysteem.

Frank van Dillen architect bij Buro Molenaar & Pruyn te Vught, geeft een prachtig voorbeeld van een project waar QC in 2001 zal worden toegepast: het hoofdkantoor van PIM (Project Infiltratie Maaskant). Van Dillen prefereert QC om de aansluitdetailleringen, de plaatstijfheid en de integratie van ramen, plafond en zonwering. “Het Bouwbesluit is er ook mooi mee te omzeilen: de maximale voegbreedte van 1mm is te bereiken door de 26mm die het maatsysteem aan QC stelt, gewoon op te vullen met geperforeerde aluminiumgevel.”

Michiel Cohen stelt productontwikkeling aan de kaak: Hoe progressief is productontwikkeling?’

Meer dan de helft van wat productontwikkeling genoemd wordt, is in feite méér van hetzelfde. Sportief steekt hij de hand in eigen boezem: de holle stalen vloer voor de leidingen van het nieuwe kantoor van Cepezed is ook geen innovatie, maar veel meer een integratie van wensen. Hij schetst de behoudende bouwsfeer waar Booosting tegen vecht en citeert Ernest Grozeman: ‘Terwijl wij binnen nieuwe dingen verzinnen, metselen ze buiten gewoon door’. Onontbeerlijk voor productontwikkeling zijn dromen en overleg tussen architecten, industrie en industrieel ontwerpers. Werkelijke innovaties zijn mogelijk door: materiaalontwikkelingen, procesverbeteringen (‘..wijzig de logistiek en je kan nieuwe dingen doen’) en de omstandigheden. “Gewoon de kans krijgen om iets nieuws te proberen op een project, om bijvoorbeeld een gratis proefopstelling te plaatsen.” Cohen vraagt zich af waarom het bedrijfsleven zo weinig investeert in basisonderzoek naar nieuwe toepassingen?

In de eindelijk weer eens levendige discussie stelt iedereen aan elkaar min of meer dezelfde vragen over productontwikkeling. Men is het eens. ‘We hebben elkaar nodig’. ‘Moeten de koppen eens vaker bij elkaar steken’. Maar hoe kan het dan zijn dat dat overleg over die nieuwe ontwikkelingen zo weinig tot stand komt. Zelfs vanmiddag, zelfs binnen Booosting waar diverse partijen telkens weer om dezelfde tafel zitten, door dezelfde fabriek lopen? Blijft het Grozemannen? Jouke’s vragen zijn vanmiddag beantwoord. Mijn vraag nog niet. Ik neem nog maar een Berenburgertje.

Jolanda Steenhouwer
Coördinator Booosting

 

Aankondiging van deze activiteit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl