Ontvang onze nieuwsbrief:

10 jaar Booosting - Verslag Het Debat - Innovatie door dienstverlening en samenwerking

Hans de Jonge  Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen

22 oktober 1998: Verslag van de lezing ‘Productontwikkeling in een snel veranderende bouwmarkt’ van Hans de Jonge; onderdeel van Het Debat ‘De Toekomst van de bouw’


Innovatie door dienstverlening en samenwerking

Als inleider voor een visie op ‘de komende 10 jaar Booosting’ had de jarige stichting zich geen betere persoon kunnen wensen dan Hans de Jonge. De Delftse professor keek in zijn glazen bol en zag slechts feiten, cijfers en hieraan gerelateerde ontwikkelingen. Prachtig materiaal om een gedegen verhaal neer te zetten over de bouwwereld nu en later. En in te gaan op de rol die (product-)innovatie in deze traag, doch zeker veranderende wereld kan spelen.

Om de plaats van de innovatieve ontwerper in de maatschappij van de toekomst te kunnen plaatsen, analyseerde De Jonge zowel de vraag- als aanbodzijde van de bouw. Aan de vraagzijde heeft de klant (lees: opdrachtgever) te maken met aspecten als globalisering (de vraag om ruimte staat vaker en meer los van tijd en locatie), volatiliteit (de dynamiek van bedrijven is zo groot dat een programma van eisen per dag kan verschillen) en het moeten stellen van prioriteiten wat betreft duurzame investeringen. Het laatste resulteert in een afnemende wens om gebouwen te bezitten, laat staan beheren en onderhouden. Projectontwikkelaars bouwen daardoor speculatief, niet specifiek op een bedrijf of bestemming toegespitst. Gebouwen die wel ‘op maat’ worden gemaakt, zullen ook aanpasbaar moeten zijn aan nieuwe wensen. Kortom: maak flexibele gebouwen op A-locaties en bied deze ruimte als dienst aan. Verander het gebouw in een maatkostuum dat met de klant meebeweegt en eventueel meegroeit, en dat hij zelf niet naar de stomerij hoeft te brengen.


Een ander aspect van de vraagzijde is de invloed van de veranderende maatschappij. De Jonge noemt daarin vier stromingen. Demografie en sociaal culturele trends zijn nauw verweven. De burgers, waarvan een toenemend aandeel ouder is dan 55 jaar, vragen om individualisering, sociale veiligheid, kwaliteit en een op de consument gerichte benadering. Technologie en Ecologie ontwikkelen zich, mede door een maatschappelijk draagvlak, in razend tempo. Ook de bouw zal hieraan niet kunnen ontsnappen, al zal deze bedrijfstak – zoals gewoonlijk, aldus De Jonge – waarschijnlijk vrijwel als laatste de trends oppikken.
Voor de aanbodzijde – hiermee richt De Jonge zich op ontwerpers – bieden de geschetste veranderingen veel mogelijkheden voor innovatie. Belangrijk is om te realiseren dat de functionele levensduur van gebouwen krimpt, in tegenstelling tot de technische levensduur. Zo zal een klant of projectontwikkelaar zich in de toekomst richten op ‘voorraad’ in plaats van een ‘object’. Duurzaam investeren krijgt een dubbele klank: zo kan worden gekozen voor een massieve gebouwschil met een flexibel interieur of voor demontabele, op maat gesneden huisvesting. Bij dat laatste geeft De Jonge een waarschuwing: ‘Alles wat semi-permanent is, is permanent semi’. Ongetwijfeld zal een aantal Booosting-leden dat niet met hem eens zijn!


Bouwprojecten ziet De Jonge graag veranderen in ‘toneelstukken met een wisselende regie’, waarbij de grootste risicodrager in het project ook de verantwoordelijkheid krijgt. Teams, die van elkaar weten wat ze doen, zullen meer bereiken dan wanneer de huidige hokjesstructuur in de bouw wordt gehandhaafd. Op verschillende niveaus kunnen ontwerpers een belangrijke rol spelen: stedenbouwkundig, architectonisch en op het niveau van gebouwdelen of diensten. De Jonge: ‘Architecten kunnen heel belangrijke consultants van beleggers worden, als ze de professie helder houden. Er is een grote behoefte aan nieuwe formules. De context binnen stedenbouwkundige weefsels en architectonische ontwerpen moet worden herzien. We gaan van techniek en product- naar dienstenproces. Kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit. Beleggers gaan de kwaliteit van architectuur waarderen. En de taak van ontwerpers is nu om die waardering niet te verklooien’.

Caroline Kruit
hoofdredacteur architectuur & BOUWEN

 

Lustrumprogramma 10 jaar Booosting

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl