Ontvang onze nieuwsbrief:

10 jaar Booosting - Verslag tentoonstellingen en Kennismarkt

Tentoonstelling 10 jaar produktontwikkeling De kijkdozenwand: elke aangeslotene een eigen tentoonstellingshokje Tentoonstelling Ideeƫnprijsvraag The Dooor De Kennismarkt voor aangeslotenen en studenten

22 oktober 1998: Tijdens de manifestatie, die door het bestuur van Booosting was georganiseerd op 22 oktober was er, zowel op de dag zelf als enige tijd daarvoor en daarna, veel te zien dat licht wierp op wat Booosting in verleden en heden te bieden had en heeft.


Verleden en heden verenigd


Zo was er:
1. Een tentoonstelling over ’10 jaar productontwikkeling’ over functie, systeem en beeld.
2. Een klein tentoonstellingshokje voor alle Booosting-aangeslotenen.
3. Een beknopte neerlegging van de resultaten van de jubileumprijsvraag THE DOOOR.
4. De Kennismarkt voor aangeslotenen en studenten.


Regisseur van de drie eerstgenoemde onderdelen, bestuurslid Jaap Koning, had er van meet af aan specialisten op het gebied van vormgeving en publiciteit bij betrokken. Het resultaat was er dan ook naar! Bart Guldemond ontwierp de diverse tentoonstellingen. Publicist Ed van Hinte schreef uitgebreid over productontwikkeling. Christine Rothuizen droeg zorg voor het grafisch ontwerp van het ‘gordijn’, warvan delen zijn opgenomen in deze nieuwsbrief.

De tentoonstelling ’10 jaar productontwikkeling’ werd gedragen door een door de drie nissen slingerend ‘wandtapijt’, voorzien van uiteenlopende en voor Booosting sfeerbepalende teksten (mag ik even de schuimspuit? - kabels verdwijnen in de toekomst toch helemaal?) en afbeeldingen (deurkruk met brailletekens - markieswoning), ontleend aan een grote reeks van bijdragen en voortbrengselen van de laatste tien jaar. Dit prachtige gordijn werkte tevens als achtergrond van diverse maquettes “TOEN’ (zoals de prototypes van de Octatube-glasconstructie, de Landmark-meterkast en de CePeZed-vloer) en ‘NU’ bijvoorbeeld: de Infra+ vloer van Buro A+, het Priva-Lite glas van Saint-Roch, het schaaldak van het Nomadisch Paviljoen van Hoogovens en Archipel Ontwerpers en een indrukwekkend gietstalen knooppunt van het geluidsscherm van Post Ter Avest Architecten. En niet te vergeten De Markieswoning van Eduard Böhtlingk en een videopresentatie van Project XX, eveneens van Post Ter Avest Architecten.

Het lag aanvankelijk in de bedoeling om de presentatie van de Booostingleden buiten het gebouw in een tweetal door de firma De Meeuw ter beschikking te stellen containers te plaatsen. Ontwerper Guldemond vond dit bij nader inzien niet zo'n goed idee en plaatste het geheel temidden van de overige presentaties. Dit bleek een gouden greep. De wand, opgebouwd uit de vitrine-achtige kistjes was prachtig. De door de kijkdozen aangebrachte eenheid gaf een schitterend kader voor de verscheidenheid aan inzendingen. De wand bood door tussenruimten voldoende doorzicht.

Op de Kennismarkt in de grote vergaderzaal figureerden: Hoogovens HSSP met o.a. Star Roof en werk van Daniël Liebeskind (expositie NAI), Rockwool met o.a. documentatie van de sojaproductenfabriek van Kikkoman (waar Piet Heida van Wolvega Panelen ook weet van heeft), BDA, Bureau DakAdvies (en geveladvies!), Reynolds Architectuursystemen met zijn vele profielen, ABT met een presentatie per afdeling, Van Campen Aluminium met een uitvoerige afbeelding van hun veelzijdig kunnen op het gebied van gebogen en andere aluminiumconstructies, Wentzel & Zoon met fraaie prototypen van zinken gevelbekledingssystemen, De Meeuw Bouwsystemen met een, ten onrechte wat achteraf gesitueerde, AV-presentatie op CD-ROM, CVK Kalkzandsteen met van alles wat je maar van kalkzandsteen maken kan, zoals wandverwarming, TGM met o.m. twee kleine modellen van een houten vliesgevel.

De onzichtbare sponsor van het feest: de Faculteit der Bouwkunde te Delft, die de ruimten om niet ter beschikking stelde, was zwijgend aanwezig in de omhulling van het geheel.
Voor het Staalbouwinstituut was het een uitstekende gelegenheid om de resultaten van de Architectuurprijs Staalframebouw voor studenten bekend te maken. Tijs Verburg (Verburg Hoogendijk Architecten) reikte de prijzen uit aan Hans Oldenburg (1e prijs), Remco Roolvink (2e prijs) en aan Willem van den Heuvel (eervolle vermelding)

De sfeer op de markt was zeer geanimeerd, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van studenten van de faculteit, die ogen en oren bij de praktijk de kost konden geven. Een minder vrolijk programmapunt was de ‘uitreiking’ van de prijs voor de beste "Dooor". Geen van de inzendingen was door de jury voldoende ‘Booostingwaardig’ bevonden. Er bestuurslid Henk van Laarhoven (juryvoorzitter) was genoodzaakt zich te beperken tot het voordragen uit het juryrapport. Niemand werd daar vrolijk van. Maar verder was er niks mis met de hier genoemde en beschreven activiteiten.

Jan van der Woord
Secretaris Booosting

UHD Productontwikkeling TUD BK

 

Lustrumprogramma 10 jaar Booosting

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl