Ontvang onze nieuwsbrief:

10 jaar Booosting - Jouke Post

Voorzitter  Post opent  De Kennismarkt  Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen

22 oktober 1998: De ‘O van Ontwikkeling’ Jouke Post over 10 jaar Booosting


De ‘O van Ontwikkeling’

Ontwikkelen is letterlijk de wikkel er afdoen, een draad ontwarren. Het is ook een term in de fotografie: in het ontwikkelbad wordt wit papier in enkele minuten een afbeelding. Ontwikkelen is ook, figuurlijk, verdiepen en verbreden: verder gaan.
Met een toevoeging aan het woord komen er meer betekenissen. Een goed ontwikkelde vrouw is niet hetzelfde als een mooi ontwikkelde vrouw. Geeft het woord al vele mogelijkheden, zo is de daad ook niet eenduidig. Iedereen ontwikkelt zich in vele richtingen en betekenissen. Product-ontwikkelen kan dan ook niet anders dan een breed begrip met vele kanten zijn.

De drie O’s van Booosting staan voor Ontwerpen, Onderzoeken en Ontwikkelen. Dit staat niet los van elkaar. De houding met de drie O’s, de nieuwsgierigheid komt steeds weer naar voren bij de aangeslotenen. Hoe kan het slimmer, beter, efficiënter. Industriële bouwproducten leiden tot een grotere verantwoordelijkheid. De producten worden vaak niet meer slechts uit de fabriek geleverd, maar steeds vaker door een fabrikant gemonteerd op de bouwplaats en daar gegarandeerd voor levensduur, montage en gebruik. De start van Booosting is gemarkeerd met een spraakmakende tentoonstelling van produktontwikkelingen. Ontwikkelen zit al 10 jaar in Booosting, in de doelstelling en in de genen.

De start in 1988 was nog een soort toeval, een treffen van gelijkgezinden. De tentoonstelling is daar het product van. Er stond een tiental ontwikkelingen geëxposeerd: glasconstructie, curtain glass, polariserende vitrage, flexitent, gevelpaneel voor woningen, media-eenheid, bouwsysteem voor werkplekken, verhoogde vloer, prefab badcel en een verplaatsbare natte cel.

Nu in 1998 kijken we terug op 10 jaar bedrijfsbezoeken, netwerken en kennis nemen van elkaars mogelijkheden. Booosting heeft zich zelf ontwikkeld. Een greep uit de rubriek ‘nieuws’ van de Nieuwsbrief geeft aan waar men zich mee heeft beziggehouden: Schaaldak, Zinkprijs, Tuinhuis, Nova, Bouwinnovatiebegeleiding. Allure-ramen, Kurketrekker-oprit, Steelstudyhouses, Europese Staalprijs, Octatube Glassytemen, Glazen geluidsschermen, 3-in-1 rolluik, Meterkast, Axall Bouwsysteem, Prefab sanitaire unit, Aluminiumprijs, Sandwichpanelen voor HongKong, De Markies, Pip-plafond, Project XX, PTT Telefoonzuil.

Productontwikkeling heeft nu een plaats gekregen in de bouwkolom. De milieuregelgeving en de Arbowet zijn hiertoe belangrijke stimulansen. De tijd is voorbij om ter plekke in weer en wind te prutsen. De industrie heeft haar kansen gegrepen en de producten zo ontwikkeld dat nog slechts montage nodig is. Booosting is door haar samenstelling een uniek gezelschap voor deze ontwikkeling. Ontwerpers en bedrijven van verschillende vakgebieden ontmoeten elkaar en kijken bij elkaar in de keuken. Het resultaat is synergie, niet bedachte mogelijkheden dienen zich aan. Hoe vaak blijken niet grote ontwikkelingen het gevolg van een min of meer toevallige reeks van omstandigheden en gebeurtenissen te zijn?

De afgelopen jaren zijn er diverse methoden gehanteerd om integrale productontwikkelingsteams te lanceren. Nu heeft ook het onderwijs het zich eigen gemaakt. Productontwikkeling is een vak geworden. Er is een opleiding tot productarchitect. Binnen Booosting zijn al drie bedrijven werkzaam als productontwikkelaar binnen de architectuur. Buro A+, Materia en Robin Hood Produkties. Productontwikkelingen mislukken nooit. Het komt wel vaak voor dat de voortgang stagneert. Redenen kunnen zijn dat het juiste team er niet aan werkt, de markt er (nog) niet om vraagt of een niet slagvaardige aanpak. Van alles wat ontwikkeld en bedacht wordt is slechts een heel klein deel direct in de markt toepasbaar. Bij Booosting wordt door sommigen heel gericht ontwikkeld en bij anderen weer meer spontaan. Deze laatste groep werkt in zekere mate gevoelsmatig. De noodzaak van het product wordt nauwelijks onderbouwd maar de motivatie is hoog, het doel mag dan ook ver liggen. Deze aanpak vraagt veel van de organisatie; een zeer vasthoudende secretaris om stevig te blijven coördineren is noodzaak. De meeste prototype-woningen zijn daar een goed voorbeeld van.

De gerichte ontwikkeling daarentegen begint met een marktverkenning en zoekt naar een positie. Het acceptatieproces van het product is daarin een belangrijke voorwaarde voor alle partijen. Deze ontwikkelingen worden daarom dikwijls stapsgewijs ingebracht, waardoor de acceptatie gemakkelijk is.

Ontwikkelen is hiermee voor Booosting meer dan een kritische houding. Niet tevreden zijn met wat er is, maar voorstellen doen en initiëren. 
Booosting ontdekt, ontdek Booosting!

Jouke Post
voorzitter Booosting

 

Deze visie is verschenen in de reader die is uitgegeven t.g.v. 10 jaar Booosting. De reader is voor €10 verzend- en administratiekosten te bestellen bij het secretariaat.


Lustrumprogramma 10 jaar Booosting

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl