Ontvang onze nieuwsbrief:

10 jaar Booosting - Jan Brouwer

2e li: Jan Brouwer tijdens Het Debat 10 jaar Booosting Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen

22 oktober 1998: 1000 jaar Booosting, Jan Brouwer over 10 jaar Booosting


1000 jaar Booosting


O.O.O., wat is het leven veranderd na 10 jaar Booosting. Of is die constatering onjuist?

 

Booosting is begonnen als een achterkamerclubje. Of eigenlijk een kelderclub. De eerste vergaderingen vonden plaats in een daglichtloze kelder in het Rotterdamse. De activiteiten konden het daglicht overigens goed verdragen. De resultaten worden dan ook snel in het zonnetje gezet. Zelfs de Haagse departementen zagen brood in het initiatief. Toch zijn we begonnen met een soort harpoenfunctie; het blootleggen van de zwakke plekken in de bouwindustrie. De harpoen is wat bot geworden in de loop van de tijd. Na 10 jaar blijkt Booosting uitstekend als netwerk te fungeren. Weliswaar met grote mazen. Sommige leden denken via de stichting een grote vis te vangen. Maar men vangt meestal bot.


De trits van de drie O’s (onderzoek, ontwerpen, ontwikkelen) is een traject in een werkmethode waar de bouwindustrie nog niet aan toe is. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de materiële kant van de architectuur. Maar de organisatie om die materiële kwaliteit te bereiken veranderd sterk. Bij de traditionele aannemer van bouwwerken vloeit zeer snel de expertise van het maken weg. Er komt een expertise van het organiseren voor terug. De werkelijke experts vindt men in toenemende mate bij de toeleverende industrie. Ook de ontwerpende discipline blijkt een grotere kennis op te bouwen in het domein van de materialisatie. Dat is ook nodig door allerlei ontwikkelingen in de maatschappij. Hierbij valt te denken aan de duurzaamheid, het energievraagstuk en de veranderende arbeidsomstandigheden. De ontwikkelende expertise op bouwdeel- of componentniveau is echter nog geen garantie voor een betere gebouwde omgeving. Het is nog steeds de collectie van al die onderdelen die het gebouw maakt. Vandaar dat het uitgangspunt van Booosting om de industrie en de ontwerpers samen te brengen nog steeds van groot belang is. De industrie wil uiteraard zijn technologie exploiteren. Het liefst ziet men de productie van grote series. En graag een grote omloop snelheid van de producten. Architecten zeggen dat ze vooruit lopen, maar ze kijken voortdurend om. Met het risico van een botsing of de onvrijwillige duik in een valkuil. Traditionalisme viert veelal hoogtij. Ze willen gaarne unieke eenheden bouwen. Een omloopsnelheid van niks is de ultieme droom van de architect: de monumentenlijst wordt graag aangevuld. Toch zal de industrie proberen om het bouwen te beïnvloeden door een nog groter aanbod van producten en systemen. De economie heeft tijdens het eerste decennium van het bestaan van Booosting een enorme vlucht genomen ondanks energiecrises, sociale onrusten, ecologische problemen. Het zit nu even tegen, maar mis-schien is het nu de juiste tijd voor reflectie.

Booosting zou moeten nagaan hoe ontwerpers en industrie optimaal kunnen samenwerken. Het “booo” geroep bij de traditionele en contextuele architect zal niet van de lucht zijn bij het lezen van bovenstaande ideeën. Het zij zo. Het is bekend dat de vierde O, die van onderwijs, bij een aantal prominente Booostingleden veel belangstelling heeft. Het is dan ook zeer belangrijk dat de toekomstige architectonische ontwerper intensiever wordt geconfronteerd met het materialisatieprobleem van onze gebouwen en de gebouwde omgeving. Op dit terrein kunnen de leden van de club een belangrijke rol spelen. Is de harpoenfunctie een beetje verloren gegaan? De “sting” uit Booosting is toch een belangrijke angel. Niet die van de nijvere bij die de pijp uitgaat als hij (of is het zij) gestoken heeft. De wesp is iets intelligenter, die kan herhaaldelijk prikken. Van luis gegroeid tot wesp, is dat de vooruitgang van Booosting?
Maar bovenstaande metafoor gaat uiteraard niet op. Booosting een wespennest? Welnee. Gewoon gezellig en nog nuttig bovendien. De eerste 10 jaar zit er op. Het ideaal van Jan Westra om Booosting te kunnen opheffen is loos. We hebben nog zeker 990 jaar nodig om de idealen te verwezenlijken. Zolang houdt Jouke Post het niet vol. Wie is de volgende?


prof. ir Jan Brouwer

mede-oprichter Booosting

 

Deze visie is verschenen in de reader die is uitgegeven t.g.v. 10 jaar Booosting. De reader is voor €10 verzend- en administratiekosten te bestellen bij het secretariaat.

 

Lustrumprogramma 10 jaar Booosting

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl