Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag DIALOOOG 12-12-'12

13 december 2012: In Central Post, het mooie herontwikkelde Stationspostkantoor te Rotterdam, de thuisbasis van het Booosting secretariaat en gastheer Zonneveld ingenieurs, is op 12 december 2012 in een stimulerende bijeenkomst de toekomst van Booosting tegen het licht gehouden.


Alle aanwezige aangeslotenen hadden op verzoek van het bestuur een korte presentatie ingestuurd. Er was gevraagd om een uitdagende reflectie te geven op de volgende 4 vragen: 1. Welk belang heeft het aangeslotenschap voor u persoonlijk en uw organisatie? 2. Wat zijn uw verwachtingen van Booosting? Voldoet Booosting hieraan? 3. Hoe kan Booosting het best functioneren, zich organiseren en communiceren? 4. Op welk vlak ligt uw bijdrage?


Na het welkomstwoord van Jan van der Windt (secretaris) en de inleiding van Joost Heijnis (voorzitter) is door de aangeslotenen in een pitch van drie minuten gereageerd op de vragen.Het belang van te zijn aangesloten wordt vaak weergegeven met de steekwoorden inspiratie opdoen, kennis vergroten, samenwerken en het netwerk vergroten.


Bijzondere uitspraken:
• prototypen bouwen
• kennis uitwisselen en kennisoverdracht naar studenten
• promoten bouwinnovatie
• leren van andere bedrijfstakken
• kwaliteit van de gebouwde omgeving verbeteren
• verkleinen afstand tussen advies en ontwerp

De vraag over de verwachtingen van Booosting is meer uiteenlopend beantwoord:
• Ontmoetingsplek, Innovatie, Inspiratie, Kennis
• Creatieve oplossingen, Netwerk, Vraaggedreven
• Openbaar maatschappelijk debat
• Er moet wat te halen zijn
• Netwerk is een nieuw verdienmodel en
• en……stoppen met Booosting

Voor de toekomst van Booosting zijn de tips erg belangrijk.
tips voor aangeslotenen:
 Open informatie uitwisselen
 Gebruikmaken van nieuwe media

tips voor bestuur:
 Betalen naar gebruik
 Samenwerken in allianties
 Onderwijs erbij betrekken
 Richting aangeven
 Probleemeigenaren betrekken
 Openbaar debat opzoeken
 Slagvaardiger bestuur
 Over de grens kijken
 Lezingen handhaven
 Aangeslotenen betrekken
 Nieuwe wijze van communiceren
 Landelijke bekendheid

tips voor functioneren Booosting:
 Als makelaar functioneren
 Meer waarde voor aangeslotenen genereren
 Opdrachten aannemen
 Datingsite
 Katalysator
 Vanuit de leden, niet Top Down
 Stoppen met een groot jubileumfeest 25 jaar

 

Tot slot van de presentaties was de (pro-)lezing van Marc van Roosmalen als vertegenwoordiger van RGD een bijzondere bijdrage. Gedreven vertelde hij dat hij binnen de RGD de waarde van Booosting kan doorgeven, maar dat binnen de RGD ook de vraag leeft “Waar is Booosting dan, hoe zijn ze vertegenwoordigd in klankbord groepen?” De RGD kijkt naar proven technology, grote organisaties hebben risicomijdend gedrag en zijn gericht op prestatiecontracten. Booosting kan daar wat tegenover zetten, geïntegreerde innovaties van ontwerp t/m produceren. Daarbij moet ook het proces worden betrokken, van nano t/m ketenintegratie. Als Booosting dit kan ondersteunen en dat goed voor het voetlicht weet te brengen dan wordt Booosting minder “vrijblijvend” en minder “incidenteel”. Booosting zal daarbij met de gehele keten moeten communiceren, gebruikers en opdrachtgevers horen daar zeker bij, neem daarom zitting in klankbordgroepen. Zorg ervoor dat Booosting beter wordt verknoopt in netwerken, zorg voor een sterkere profilering en ga uit van een holistische benadering, dat zijn de samenvattende woorden van Marc.

 

De positieve bijdragen en het enthousiasme bij vele aangeslotenen was opvallend. Een aantal aangeslotenen geeft aan dat Booosting een goede naam heeft en daarmee in staat is om innovatie te bevorderen of te bewerkstellingen. De discussie na de presentaties is samen te vatten met de antwoorden op de vraag die door het bestuur is gesteld: “hoe zou Booosting moeten functioneren als het nu zou worden opgericht?”

Speerpunten aldus de aangeslotenen:
1. Verdienmodel aanpassen. De marktsituatie noopt vele aangeslotenen om de bedrijfskosten te reduceren, Booosting merkt dit doordat bedrijven opzeggen. Daardoor missen we de denkkracht van deze aangeslotenen en de financiële bijdrage. Vooral het missen van de inbreng kan voor de toekomst van Booosting funest zijn, met nieuwe media kan hieraan ook aanvulling worden gevonden. Platformfunctie van Booosting ook op de persoonlijke inbreng worden gericht in plaats van op de bedrijfsinbreng. Vooralsnog is de mening dat de financiële inbreng uit de bedrijven moet worden betrokken.


2. Publiceren, persberichten en columns. Als Booosting veel te vertellen heeft, moet je dat ook breed en maatschappelijk doen.


3. Aangeslotenen zouden meer promotie voor Booosting moeten doen, om daarmee opdrachten voor onderzoek te kunnen formuleren/verwerven.


4. Booosting zou meer initiatieven moeten nemen om projecten op te starten, marketing daar meer op richten. Projecten moeten dan door aangeslotenen verder worden uitgewerkt.


5. Booosting moet ook denktank voor maatschappelijke urgenties zijn.


6. Maatschappelijke onderwerpen adresseren, zoals Transformatie, Zorg, Bestaande woningen.

De conclusie is dat de interesse van Booosting tot nu toe van ontwerp tot uitvoering liep, maar dat dit moet worden uitgebreid naar het gehele traject. Van probleemeigenaar via ontwerp naar produceren en eindgebruiker. Van product naar proces.

Het Booosting bestuur heeft op deze middag/avond veel ideeën en energie aangetroffen in de Booosting gelederen. Het wijst aan dat Booosting nog niet klaar is met haar missie of op zijn minst een re:booost. Er is voldoende urgentie om de Booosting aanpak ten behoeve van innovatie een extra impuls te geven.

Het bestuur zal een visie formuleren waarin de bijdragen van de aangeslotenen worden betrokken. Deze visie, waarin wordt aangegeven welke kernwaarden er zijn en wat de excellence is waarmee Booosting zich wil mengen in maatschappelijke discussies, wordt gepresenteerd tijdens de Nieuwjaarsborrel op donderdag 17 januari 2013 in het nieuwe European Space Innovation Centre te Noordwijk.

Joost Heijnis voorzitter
Jan van der Windt secretaris

 

Een samenvatting van de presentaties van 12-12-12

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl