Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Houtinnovaties

Skatebowl in Meerhoven
Rendering Skatebowl   Houten fiets

04 juni 2003: Verslag van de onderzoeksmiddag over houtinnovaties.


Hout is hot, dus.

Marc Maurer start met de beschrijving van de totstandkoming van de Skatebowl, aanleiding van deze middag. ‘Een moeizaam proces, mede omdat skaters alles zelf wilden bepalen. Jocko Weiland, een skateprofessor uit Amerika en professionele skaters werden daarom als gastdocenten bij dit studentenproject gehaald.'
De constructie is geheel met CadCam geprefabriceerd en de studenten zijn begeleid door o.a. constructeurs van de TU/e. Er zijn twee lagen vurenhout en een laag berkenhout toegepast; 1e laag grof, 2e preciezer, toplaag fijn en onbehandeld. Dubbelgekromd hout.

'Het bouwen was ook ingewikkeld en het vinden van een bouwer dus ook. Gewoon met passen en schroeven in zes weken gemaakt. Niks industrieels.’ vervolgt Maurer.

Later op de middag zien we hoe prachtig de gehele constructie in zicht is. De bowl is een landschap van hout. Een soort schip.


Aad van den Burg, RWS vraagt zich af ‘Waarom hout?’
De overheid stimuleert de toepassing van meer nagroeibaar materiaal. Hout is niet alleen mooi maar ook milieuvriendelijk. Hij noemt als speerpunten:
> Innovatie, zoals de houten wegportalen (mogelijk 53 stuks bij RW 53), geleiderrails, lichtmasten, verkeersbrug.
> Kennisoverdracht en projectverwerving. Het afstudeerproject van de houten verkeersbrug is vormgegeven door XX architecten en berekend door ABT. De brug heeft een overspanning van 56 meter, een vast middelpunt, drie rijstroken en twee vluchtstroken. Er worden nu een opdrachtgever en locatie gezocht voor het definitief ontwerp.

De algemene ontnuchterende conclusie “meestal is iets nieuws ergens al gedaan” staaft Van den Burg met een citaat van een Belgische prof (met onbekend vakgebied) over innoveren: 2% is logisch denken, 80% is handig jatten en 18% is doorzettingsvermogen.

Jan Willem van de Kuilen, TUD CTG. De onderwijsman stelt trots vast dat er 30% meer houtonderwijs is en plm. 10 houtafstudeerders per jaar. Hout is hot, dus. Het houtonderzoek van TUD richt zich op materiaaleigenschappen van houtsoorten, gedrag van houtverbindingen en levensduuranalyse van houtconstructies. Hij steekt in op de ontwikkeling van de houten vangrail. Enkele uitgangspunten: niet splinteren - bus en auto tegenhouden - maximaal 20% duurder dan staal - milieuvriendelijk - hightechdesign - levensduur van 20/24 jaar.

200 ontwerpen voor de houten vangrail zijn teruggebracht tot 4 en vervolgens uitgewerkt tot werkingsconcepten. Voor de auto ontstond een damwandplaat, een meter in de grond met een zware rail. Voor de bus een lichte rail op gestoomd gebogen hout. De ‘elastische’ vangrail werkt als een veer en deinst meer terug dan een stalen rail. Spectaculaire filmpjes met proeven bewijzen het keer op keer. http://www.youtube.com/watch?v=5bOKQS9HJpE

Waldemar Homan
is houttechnoloog bij SHR Houtresearch uit Wageningen. Hij doet veel onderzoek naar de duurzaamheid van hout (de werking van micro-organismen, m.n.schimmels), de aantasting door uv-licht en wateropname. De klassieke methode voor verduurzaming werkt met toxische stoffen. Het alternatief is toepassing van duurzaam hard hout of het hout te modificeren.

 

Enkele voorbeelden van deze houtpreservering:
> Celholten opvullen met hars, dat blokkeert schimmels en water, maar slechts voor korte duur.
> Celwandmodificatie, chemisch of thermisch de structuur van celwandcomponenten bewerken. Kleine moleculen inbrengen in de celwand. Of de OH-groepen aanvallen, substitueren, crosslinken. Het scheikundig technisch verhaal over het her-verbinden van OH-groepen zullen we u verder besparen, maar het gaat (geloof ik) met nat verhitten, aan elkaar bakken van moleculen en veresteren van hout.

Homan vervolgt:
>Chemsich gemodificeerd hout wordt zwart met de bestaande Noorse techniek van furfuryleren.
> Acetyleren, is een lang proces en is bijna op de markt.
> Ecotan, sinds 2003 op de markt, is een combinatie van thermische en chemische behandeling. Dit is gunstig omdat het hout geen sterkte verliest.

>En dan is er nog de siliconenmodifcatie.

Het toetje is voor Jouke Post met tal van Japanse houtvoorbeelden uit zijn laatste studiereis. Hij was vooral gefascineerd door de schoonheid en eenvoud van de ontwerpen aldaar. Maar ook door houten dakconstructies gebaseerd op de swastika. Met enkele (Japanse) eetstokjes tot slot een demonstratie.

En als klap op de vuurpijl de bezichtiging van de Skatebowl in de oude vliegtuighangar in Meerhoven. De middaghitte maakte de demonstraties van de skaters, er kan er overigens maar een tegelijk in de bowl, tot een reuzenklus. Maar er werd wat af gegrind, gespint en geflipt en gevlogen in de drie halve houten bollen.

 

Jolanda Steenhouwer
coördinator

 

Aankondiging Houtinnovaties

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl