Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Beamix Creamix!

Arno Pronk (reeds in Sinterklaasstemming) met eenvoudig Blob-mal-voorbeeld
Marieke Muskens start de morteltest In het lab Anton Tapper (Façade) doet brandproef. Gastheer Berkers: midden met das Presentatie brainstorm door Julia Oostenbrug

27 november 2003: Beamix Creamix
Mortels voelen, proeven, ruiken


Beamix Creamix
Mortels voelen, proeven, ruiken


Beamix staat in de bouwkolom kort bij de grondstofzijde en erg ver van de opdrachtgevers. Het product roept bij ontwerpers van nature niet veel emotie op. Om dat te doorbreken werd op 26 november 2003 bij Beamix onder de titel Beamix Creamix, een creatieve middag georganiseerd.

Er waren verhalen. We konden voelen, proeven, ruiken en er was een brainstormsessie.

Na een welkom en inleidende presentatie van Wim Berkers, manager strategy & business-development Beamix, een verhaal van Arno Pronk (universitair docent TU/e Bouwkunde). Hij liet zien wat er met vrije vormen mogelijk is en gaf een actueel beeld van de ontwikkeling van methodes, waarbij opgeblazen of opgespannen membranen of doeken worden bespoten met mortels of harsen. Momenteel wordt een kunstpaviljoen, ontworpen door kunstenaar Jurgen Bey, volgens die methodiek geproduceerd. In december 2004 wijdt het kinderprogramma Klokhuis hieraan een reportage.

Marieke Muskens, afgestudeerde TU/e Bouwkunde vervulde op het moment van deze meeting haar stage bij Beamix. Zij leidde ons samen met de gastheren door het laboratorium, waar we werden uitgedaagd om verschillende mortels aan een toepassingsgebied te koppelen. Dat bleek nog niet mee te vallen.

De brainstorm was gericht op het nadenken over mogelijke toepassingen voor mortels. Uitgangspunt van deze creatieve discussie was een tweetal praktijkproblemen: stortbeton en verticale voegen.
Dat bleek een zeer geanimeerde discussie met dito oplossingen op te leveren. Alle aanwezigen waren onmiddellijk betrokken. Plotseling bleek communicatie tussen verschillende partijen uit de bouwkolom heel goed mogelijk! Wellicht was dat ook wel de opening waar deze middag naar werd gezocht en waardoor we later op weg naar huis een voldaan gevoel aan overhielden. De toekomst zal leren wat voor mooie dingen er kunnen opbloeien.

Jos Lichtenberg
Ex-voorzitter Booosting
Hoogleraar productontwikkeling TU/e fac. Bouwkunde

 

Aankondiging Beamix Creamix!

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl