Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag 15 jaar Booosting - Els ZIjlstra

Els Zijlstra (re)

10 februari 2004: De versnelling


 

De versnelling.

Een impressie van de de brainstorm over bouwinnovatiekansen door Els Zijlstra.

Wat kan een gezelschap leden, na 15 jaar Booosting – bestaan , toevoegen aan alles wat reeds over innovatie is gezegd? Wat voor argumenten, acties en strategieen zijn er om de problemen op te lossen, processen en innovatie te versnellen en de toepassing daarvan integraal te implementeren in het complexe bouwproces?
De uitkomst van de brainstormsessie was minder spetterend dan je zou verwachten, maar enkele items kwamen bij iedere groep zodanig naar voren dat daar wellicht een vervolg aan kan worden gegeven.

 

Een greep uit de stellingen en suggesties:

>De rol van communicatie in het innovatieproces; de uitkomst was een beetje mat; meer dan dat communicatie de rol had om de toegevoegde waarde van innovatie te onderschrijven kwam er niet uit. Op wat voor manier, via welke media, wat moet er dan gecommuniceerd worden en naar wie?

 

>Techniek als bijdrage aan innovatie wordt niet erkend; hier was men het duidelijk niet mee eens. Techniek is een middel en door de communicatie over techniek uit het isolement te halen kan dit bevorderd worden. Dit betreft alle partijen binnen het bouwproces.

 

> De centrale innovatieve teamspeler dient bij voorkeur een kwalitatief gevoelige architect te zijn; hiermee schep je een kans om het innovatietraject te waarborgen en innovatie en processtappen te verplichten binnen het bouwproces. Innovatie leidt tot verbetering van de kwaliteit en het kan worden gerealiseerd door de regelgeving erop aan te passen, of een zogenaamd Booosting kenmerk te introduceren, als een soort KOMO keur. Het maatschappelijk besef van het belang van innovatie dient op deze manier te worden vergroot. En ook hier moeten alle partijen erbij worden betrokken.

 

> Elke bouwpartner respecteert recht en plicht; innovatiekans ligt in het organisatieproces. Door dit goed te doen kun je wantrouwen wegnemen, faalkosten verminderen en miscommunicatie vermijden. Ook deze groep pleit voor een isocertificering binnen het innovatieproces, een integrale benadering van het vakgebied waarbij wordt begonnen bij het onderwijs. Ook hier weer; alle partijen worden erbij betrokken, en een onafhankelijke projectmanager bewaakt de rechten/plichten.

 

> De kans ligt in het los denken van kosten-, ketenversnippering. Een grote verbetering ligt in de definitie van waarden; er zijn meer waarden dan geld alleen.

 

> Onderwijs; over grenzen kijken, bezieling en liefde voor het vak overdragen. Een verbetering zou zijn als de hokjesgeest zou verdwijnen, het nivo zou worden verhoogd en studenten meer gemotiveerd zouden zijn.In alle lagen van het onderwijs dient probleemoplossend en analytisch onderwijs te worden gegeven. Booosting als leerstoel zou een goed middel zijn. Een vraagstellend onderwijs; studenten niet de oplossing bieden maar zelf de weg tot een oplossing laten vinden.Ook hier weer; alle partijen dienen erbij betrokken te worden.

 

Als voornaamste conclusie kan worden gesteld dat:

• bevordering van innovatie kan worden gerealiseerd en gestimuleerd door ieder project verplicht een innovatie op te laten nemen, als een soort 1% regeling zoals die vroeger voor de kunst gold.

• het bedrijfsleven via regelgeving dient te worden gestimuleerd om innovatie toe te passen, wellicht is het in het leven roepen van een Booosting Award of keurmerk een idee.

• alle partijen in het bouwproces onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en verbetering en probleemoplossingen gezamenlijk worden behandeld en gecommuniceerd.
• het onderwijs in alle lagen analytisch en probleemoplossend dient te zijn, en geen kant en klare oplossingen aandraagt.

Een duidelijk signaal dus; een Booostingleerstoel, een Booosting-certificaat en een Booosting Award.
De rol van Booosting is nog steeds groot, terwijl een opheffing wegens overbodigheid juist een groot compliment zou zijn; dan zou er tenslotte bereikt zijn wat we nastreven.

De impact van Booosting is echter ook groot, dus de rol kan worden vergroot en verstevigd op diverse vlakken. Er valt nog een hoop te doen de komende 15 jaar.

Zijlstra is directeur van Materia en lid van de Raad van Advies van Booosting.

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl