Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Branchevreemd Ruimtevaarttechniek

 Paul Cannock

14 december 2004: Verslag van de activiteit Branchevreemd Ruimtevaarttechniek bij ESA/ESTEC te Noordwijk op 8 oktober 2004.


Met stapsgewijze innovaties verdien je meer

Aanleiding voor voorzitter Harm Boomsma om een poging te wagen een bezoek aan het European Space Agency ESA te Noordwijk te organiseren, was een gebouw.
Hoe kan het ook anders zult u denken.
Deze grootste Europese ESA-vestiging huisvest ESTEC, dat staat voor European Space Research and Technology Centre, met ruim 2000 werknemers en zo’n 1000 projecten per jaar. Hier wordt maandenlang vooral getest op simulaties tijdens landing. De controle zich richt op extreme omstandigheden als vacuüm en hoge temperaturen.

Hier worden de experimenten opgezet
En dat is dus interessant voor bouwers op deze branchevreemde vrijdagmiddag. Maar veel kennistransfer van de ruimtevaarttechniek naar de bouw zit er niet in. In zeer rap tempo volgt een divers aantal voorbeelden in woord en beeld. From space komen o.a.: telefoon, pacemaker, pampers, viagramolecuul, mijndetectie en actieve horloges. Maar ook de Solarcar en autoraces en robots voor de auto-industrie. Voor kids een ademende pyjama en gebitsbrace. En materialen voor diverse branches als aërodynamische sportkleding voor zeilers, surfers, schansspringers en andere waaghalzen. Airbags, navigatiesystemen en natuurlijk telecommunicatie. En inderdaad, Teflon werd niet opgesomd, die fabel is dus nu de lucht uit.

In tegenstelling tot de voorbereidende gesprekken wordt veel meer ingestoken op het Site Management, door divisiehoofd Paul Cannock. Hij smijt met wat randvoorwaarden: 40 ha, 116.000 m2 gebouwoppervlak, 1800 kantoren, 60.000 bezoekers en 4500 conferentiegangers per jaar. Een veelheid van komen en gaan; hoe ga je daar als organisatie mee om. Vanaf 2000 stelt Cannock zich ten doel: meer consistentie in de kantoorruimtes, een logische herindeling van directoraten and to eliminate baracks and portacabins. Als voorbeeld van deze aanpak het nieuwe gebouw van ISS. In december 2003 de eerste tekeningen van het flexgebouw dat in juni 2004 is gerealiseerd. Het wordt bestempeld als de kwalitatief beste accommodatie op het terrein, door de hoge kwaliteit van installaties, als airco en licht- en luchtbeheersing, zonwering, slimme en snelle constructie en de prefabricage van diverse modules.

Directeur Gerrit Guis van Wagenbouw Accommodaties schetst het veranderend gebruik van gebouwen: Van tijdelijk naar semi-permanent naar dynamisch en permanent. Het nieuwe ISS kantoor dat zijn bedrijf hier bouwde valt onder de laatste categorie en hij dankt beheerder Cannock voor diens geloof in deze bouwwijze. Het was dé voorwaarde voor de totstandkoming ervan.
En van de toepassing van een nieuw universeel, slim unitsysteem (ook als zie je dat er aan de buitenkant niet van af) met een massieve betonvloer. Wagenbouw heeft zich in vijftig jaar van verhuurbedrijf ontwikkeld tot een bouwer van permanente (kantoor-)ruimtes. Met als grootste voordelen de korte bouwtijd en de strakke planning, een ‘strict kostenregime’ en zeer goede afstemmingsmogelijkheden op de klanteisen.

Initiatiefnemer Harm Boomsma, voorzitter van Booosting en tevens professioneel betrokken bij de productontwikkelingen van Wagenbouw, benadrukt de commerciële zin van een stapsgewijze aanpak van het innoveren van producten. In het algemeen stelt hij “Innoveer eerst in kleine, slimme stappen. Boor dan op ‘n conventionele manier nieuwe markten aan. Wil niet te snel veranderen. Weet dat deze gerichte benadering en werkwijze de meeste kans heeft op een groeiend positief financieel bedrijfsresultaat.”

Tot slot nog een contralecture (hoe heet een tegenlezing eigenlijk in het Engels?) van één van Booostings vice-voorzitters: architect Frido van Nieuwamerongen van Arconiko Architecten. Hij vindt het gefocus op techniek door ESA nou niet zo’n goed voorbeeld voor de bouw. De bouw zou er veel beter aan doen zich m.b.v. marketing veel meer op de eindgebruiker te richten. “Ontwerp eerst in details en materialen. Design by addition, not by interaction.” Tot slot heeft hij voor iedereen ‘n kus! En op z’n Engels staat dat voor zijn denkwijze: Keep It Simple, Stupid!

En zo ging de plezierige middag met haar Engelse humor en gastvrijheid, op in de rook van een denderende raketlancering in Space Expo.

Jolanda Steenhouwer
Secretariaat Booosting

 

Klik hier voor de aankondiging van deze activiteit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl