Ontvang onze nieuwsbrief:

Sunrise Boulevard

22 november 2011: Booosting voorzitter Martin Smit schrijft tweewekelijks een column in Cobouw / Opinie.
Dit is column 4.


Sunrise Boulevard


Elke keer als ik weer in Parijs ben verbaas ik mij over de enorme Haussmann boulevard. Enorme lineaire ruimten die dwars door de stad snijden. Voor dergelijke grote gebaren zijn we in Nederland misschien iets te bescheiden en dat soort boulevards zullen we dan ook waarschijnlijk nooit bouwen.

 

We kennen echter wel de meubelboulevards en de autoboulevards. Op het eerste gezicht lijkt zo’n boulevard niet echt logisch. Je gaat als winkelier toch niet naast je concurrenten zitten. Gaan je klant naar de buren toe en niet naar jou.

 

Zo’n boulevard blijkt echter wel degelijk te werken. Door de grote diversiteit aan winkels rondom is van een bepaald thema een groot aanbod. Mensen komen van heinde en verre. En in grote getale. De soms lange files rondom Utrecht in de weekenden zijn daar de langzaam rijdende getuigen van.
Mensen zien het vaak als een uitje. Rondslenteren, genieten van een groot en divers aanbod en tenslotte ook nog iets nuttigs kopen, blijkt heel leuk te zijn.

 

Misschien moeten wij in Nederland naast de meubel- en autoboulevards ook maar eens een duurzaamheidsboulevard beginnen. Er is immers heel veel op het gebied van duurzaamheid te krijgen, alleen weten mensen het vaak niet. Ik bedoel niet de grootse ingrepen waarmee een gewoon mens toch niets kan, maar kleinere producten waar elke consument iets mee kan. Een soort ‘huis tuin en keuken duurzaamheid’. Hanteerbare producten die je zo mee naar huis kunt nemen en die iedereen die een beetje technisch is, zelf kan aanbrengen in de woning. Je kunt denken aan diverse soorten zonnepanelen, kleine warmtepompen, led ver-lichtingen en ga zo maar door.

 

Zo’n duurzaamheidsboulevard gaat natuurlijk een doorslaand succes worden. Mensen kunnen in één oogopslag zien wat er allemaal te koop is op het gebied van duurzaamheid. Dat duurzaamheid ook gewoon thuis is toe te passen. Kleinschalige duurzaamheid, maar met een grootse impact. En je spaart er nog een hoop geld mee uit ook. Gaat duurzaamheid toch nog leuk worden.

 

De naam voor de boulevard is er al: Sunrise Boulevard. De inschrijving is reeds geopend.

 

Martin W. Smit is architect en voorzitter van Booosting


Alle Cobouw columns van Martin Smit

Cobouw 22 november 2011

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl