Ontvang onze nieuwsbrief:

Maak bouwkunde koploper in innovatie

Maarten Willems

19 mei 2011: Maarten Willems schrijft ook in de Cobouw Wetenschap - rubriek.


‘Land of the innovator’.

Wie de campus van de TU Eindhoven (TU/e) betreedt, komt al bij de slagbomen de felroze borden met die tekst tegen. Dat is reclame, geen waarschuwing. Innovatie is namelijk iets om graag te willen en mensen die innoveren (implementeren van vernieuwingen) zijn goed.

Een tweede ontmoeting met het fenomeen was onlangs tijdens een gedenkwaardige bijeenkomst van Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie. In de lezingenreeks over nieuwe materialen passeerden verscheidene déjà-vu momenten. De plaatjes van regelbare vloeibaar kristalramen kende ik al uit 1987 om de eenvoudige reden dat ik er in die tijd op (af)studeerde. Wel blij verrast was ik door de stalen klittenband, waar je balkonnetjes mee aan de gevel kunt plakken. Nieuw, want ik kende het niet. Naspeuring leerde dat ook dat product al enkele jaren oud is. Kortom: nieuw is afhankelijk van de context en zegt vooral iets over degene die het woord bezigt. Hoe meer je weet, hoe minder er nieuw is. Maar de vraag wanneer een noviteit ophoudt nieuw te zijn blijft een interessante. Het houdt in elk geval op met nieuw zijn als er iets nieuwers komt.


In dat licht is ‘onderwijs’ het superlatief van ‘nieuw’. Die voortdurende verandering is niet vreemd als je beseft dat het aantal parameters dat het onderwijs bepaalt immens is. Dat maakt het van oudsher een dusdanig turbulent domein dat onderwijsvernieuwing een pleonasme lijkt geworden. De 55ste verjaardag van de TU/e was weer zo’n moment. Dit keer ontvouwde de rector magnificus de ingrijpende plannen voor het bacheloronderwijs. Daar is alle aanleiding toe. Zo trekt de TU/e te weinig nieuwe studenten en is het profiel van de afgestudeerde master te nerdy. Frappant is dat de faculteit Bouwkunde als braafste jongetje van de klas wel eens een vitale rol in dat vernieuwingsproces zou kunnen gaan vervullen. Met een onverminderd grote toeloop van eerstejaars, behoorlijke rendementen, maatschappelijk engagement en een riante keuze uit afstudeerrichtingen lijkt zij letterlijk een schoolvoorbeeld. Zou dat niet mooi zijn? ‘Bouwkunde; koploper in onderwijsinnovatie’. De oplossing ligt soms heel dichtbij.

 

ZoalsTom Kelley zegt in ‘The Ten Faces of Innovation’ (2005); “De echte daad van ontdekking zit ‘m niet in het vinden van nieuwe landen, maar in het zien met nieuwe ogen.”


Maarten Willems - Docent Architectural Engineering
Faculteit Bouwkunde-TU Eindhoven


Willems vervulde de secretarisfunctie in het Booostingbestuur van oktober 2001 tot april 2005.

 

Bron: Cobouw


Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl