Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag Leren van Ervaringen

 vlnr: Mick Eekhout, Jos Lichtenberg, Atto Harsta, Martin Smit, Harm Boomsma

22 december 2010: GOED FOUT: Fouten maken is goed leerzaam.


Met dit onderwerp was collegezaal 13 van TU Eindhoven snel gevuld met leergierige Bouwkunde - studenten van de Haagse Hogeschool en de gastheer.

De colleges werden gegeven door openhartige ervaringsdeskundigen, allen oud Booosting oprichters/voorzitters.

 

Opmerkelijke mislukkingen in de wereld van een 'design & build ontwerper'

Lezing Mick Eekhout

 

Faalfactoren bij Produktontwikkeling

Lezing Jos Lichtenberg 


Goed Fout

Lezing Atto Harsta

 

Wij citeren de heren:

Eekhout, 25 jaar projectgebonden produktontwikkeling, 25 jaar uitdagingen als Productarchitect vanuit eigen bedrijf Octatube Space Structures.
"Tijdens een ontwikkelproces moet je je niet gek laten maken, je kan maar 1 keer failliet gaan.."
"Dit project was ook ontzettend ingewikkeld en dat was juist leuk."
"Het niet krijgen van een opdracht is soms een blessing (lees: geen faillissement....)."

"Soms moet je ruimhartig zijn en een aanbestding aan een concurrent geven..."
"Indien er te weinig ervaring bij de betrokken bouwpartijen is, dan is de kans op mislukking van het project erg groot."
"Innoveren in grote projecten is gevaarlijk. Innoveer in kleine projecten, die je onder ogen hebt en die in de buurt zijn. Klopt het prototype, vermenigvuldig dan."
Avonturen beleven is zijn drijvende kracht.

Lichtenberg, sinds 1976 werkzaam in de industrie als innovatie-adviseur.
"De bouwketen is ingewikkeld."
" Architecten doen projectgebonden produktontwikkeling (vormdrang) en de industrie ontwikkelt vanuit een andere insteek (volume): geheel projectongebonden."
" Aan een mislukking hangt ook vaak een succes, maar succes is er pas als er commercieel succes is."
" 10% van de bouwbedrijven heeft een soort R&D afdeling, nieuwe produkten ontwikkelen is lastig, men heeft er ook weinig ervaring mee. Belangrijk is om de technologie te beheersen"

Vermijd de instinkers:
- weg naar het doel is recht
- gas loslaten
- te snel opschalen

Atto Harsta als bouwtechnoloog ruim 12 jaar bouwinnovatie-adviseur.

" Innoveren met mensen voor mensen: aan de mensenkant liggen de grootste kansen. Ontwikkel je EQ: Emotioneel Quotient, dat heb je nodig om alle mensen die bij een ontwikkelproces betrokken zijn te begrijpen en bij de les te houden. E.Q. brengt innoveren tot een succes.
" Besteed ruime aandacht aan Onderzoek, Creatie, Strategie, Realisatie en Implementatie"
"Het vak Bouwinnovator is jong: professsioneel opdrachtgeverschap bestaat nog niet."
" Alleen een marketingdirecteur met kennis van techniek ziet de zin van innoveren; afstemming techniek en marketing is heel belangrijk"
" Productinnovatie vereist continue aandacht."

 

Tips:

Weet dat tijd (voor het overwinnen van weerstanden) de grootste vijand is bij projectgebonden innovaties.

Vraag door tot je het snapt, vertrouw op je eigen gevoel, doe een marktintroductie niet te snel. Zorg dat je af en toe succes hebt om falen te kunnen incasseren.

Harm Boomsma als industrieel ontwerper en bedrijfskundige inmiddels 20 jaar vernieuwingsstrateeg: "Vaak lukt het niet om nieuwe kennis in de bouw te verzamelen en over te dragen. Door de opbouw van de kolom is verticale kennisuitwisseling lastig, iedere partij heeft een ander verdienmodel.
Er moet een ander economisch model aan een nieuwe ontwikkeling ten grondslag liggen, er moet simpelweg meer business mee gegenereerd kunnen worden. Kostenreductie is geen drijfveer voor innovatie. Dat kunnen we alleen bereiken door de zaken anders te organiseren. Alle bouwpartijen moeten veranderen. Niet alleen de onderkant (de sector)  vooral ook de bovenkant (de opdrachtgevers). Aanbodgestuurde innovatie is geen innovatie.Dit verlangt een nieuwe wijze van samenwerken. Het zal nog zeker 10 tot 20 jaar duren voordat we dat snappen. Innoveren is heel ingewikkeld."

Wijze lessen van deze Booostingnestors.
Innoveren is grenzen verleggen en overstijgen.
Val, maar sta weer op! Schroom niet om te innoveren!
Innoveren is leuk, maar kost wel veel energie.

 

Opvallend

Alle heren hebbben de onmisbare instelling van een innovator > tomeloze energie, positieve instelling, gezonde dosis naïviteit en een enorm doorzettingsvermogen!


Kennis overdragen biedt kansen en Booosting gaat dooor!

 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl