Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 35 Over productontwikkeling, marketing en passie

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 september 2003: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 35e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 35
Over productontwikkeling, marketing en passie


Marketing wordt een steeds belangrijker vakgebied, omdat de industrie niet specifiek naar een project kijkt, maar naar de markt (als een verzameling van projecten). Omdat het domein niet strak is gedefinieerd, kan het begrip marketing verschillende associaties oproepen. Bovendien worden ‘verkoop’ en ‘marketing’ regelmatig met elkaar verward. Die verwarring is ook wel verklaarbaar. De originele betekenis van het woord marketing is een vervoeging van het werkwoord ‘to market’ (‘naar de markt brengen’). Bij ‘market’ stond de letterlijke markt (vis-, groente-, veemarkt) voor ogen, waardoor de betekenis in feite zeer dicht tegen ons werkwoord ‘verkopen’ aanligt. Marketinggoeroe Philip Kotler geeft in zijn boek ‘Marketing management, analyses, planning and control’ de volgende definitie: de verzameling van menselijke activiteiten die is gericht op het bevorderen en tot stand brengen van ruiltransacties’.

‘Verkopen’ is op zichzelf ook verworden tot een meeromvattende activiteit. Het vak heeft zich ontwikkeld van een wat opdringerige eenrichtingsverkeerbenadering tot het bereiken van een wederzijds voordeel. In verkoopbenaderingen staat het probleem van de klant steeds vaker centraal. In die zin wordt ook de verkoper weer een onderdeel van het marketingsysteem. Als het goed werkt vormt hij zelf één van de belangrijkste antennes voor input in productontwikkeling.

In de industrie wordt steeds vaker gekozen om productontwikkeling organisatorisch te koppelen aan marketing. Voorheen bestond de neiging om een verbinding met de productie te maken, de “techniek bij techniek”-gedachte. Dat wil overigens niet zeggen dat techniek inmiddels een ondergeschikte rol speelt.
Productontwikkeling vraagt om een meer integrale, multidisciplinaire benadering. Dat klinkt complex en dat ís ook complex. Het zijn ingewikkelde processen, waarbij in technisch opzicht topprestaties geleverd moeten worden. Marketing draagt vooral bij om het doel van productontwikkeling te bepalen en te bewaken. En dat vraagt steeds meer van het ontwikkelingsteam. En hoe zit het dan met de passie, de emotie? Die wordt vaak onderschat. Alle wetenschap ten spijt, het bedrijf kiest vooral de items waar het zin in heeft.

Ook bij projectgebonden productontwikkeling is ogenschijnlijk de techniek het belangrijkst. De architect neemt het initiatief in zijn drang om een bepaalde oplossing te bereiken, maar hij heeft andere partijen en vooral de industrie als meedenker en -werker hard nodig. Wellicht dat in dit domein de marketing in een ander daglicht moet worden gezien. De markt wordt immers gevormd door het gebouw en de opdrachtgever. Of gaat het over de marketing van het architectenbureau? Ik denk dat projectgebonden productontwikkeling, nog meer dan in de industrie, vooral door passie wordt gedreven.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #73

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl