Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 30 De opmars van de cataloguswoning

01 augustus 2002: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 30e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 30
De opmars van de cataloguswoning


De overheid wil particulier initiatief krachtig stimuleren. Persoonlijk wonen, waarbij de consument (huurder of koper) meer keuzeopties krijgt bij meestal in serie gebouwde producten, is een eerste stap. Veel bouwbedrijven zijn al overstag en bieden zelf een concept aan of zijn organisatorisch voorbereid om dit voor hun klant, de corporatie of projectontwikkelaar, te regelen. Het fenomeen kopersbegeleiding is er een uitvloeisel van.


Toch is dit persoonlijk wonen, waarbij de bouwer nog steeds streeft naar een hoge mate van standaardisatie, een slap aftreksel van wat bij Paars-2 voor ogen stond.
Remkes bedoelde in feite bij een situatie te komen, waarbij elke consument over een stukje eigen grond zou moeten kunnen beschikken om daar zelf een eigen stulpje te kunnen realiseren. Een nieuwe uitdaging voor de markt zo lijkt het, want consumenten blijken massaal geïnteresseerd te zijn in het fenomeen cataloguswoning. De traditionele gang naar de architect, waarbij echt maatwerk wordt gekneed, zal alleen voor de zeer welgestelden nog zijn weggelegd zo lijkt het. Het lijkt wel op de kledingindustrie waar de kleermaker ook alleen nog werk heeft van de hogere kasten. De rest doet het met confectiekleding, waarbij door het overstelpende aanbod toch altijd wel een eigen identiteit uit het aanbod is terug te vinden. Zelfs voor diegenen die daar zeer kritisch op zijn.
In de woningbouw neemt het aantal aanbieders van cataloguswoningen toe. In de ons omringende landen (en eigenlijk de rest van de wereld) was dat al decennia lang het geval, omdat daar een hoog marktaandeel vrijstaand wordt gerealiseerd. Het is dus niet zo vreemd wat er gebeurt. Nederland is vol, zo wordt geroepen, maar toch is slechts 13% van ons land bebouwd. Nee, wij passen ons gewoon een beetje aan, zo lijkt het.
Toch is het beeld van het aanbod niet hartverwarmend en dat zou zorg kunnen baren. Het boerderettegehalte is groot en ook het beeld van de Duitse of Belgische kitscherige woningen met porselein en sanseveria’s achter de gedrapeerde vitrage en met rolluiken die de panden in bunkers doen veranderen, dringt zich op.Architecten (met uitzondering van Carel Weeber) maken er zich druk om. En inderdaad blijken sommige woonwijken ten prooi te vallen aan misplaatst classicisme.

De vraag is echter of dat onze zaak is. Moeten we er aan de aanbodzijde niet voor zorgen dat er een gemêleerd aanbod komt, net als in de kledingindustrie. Natuurlijk kiest een meerderheid voor een doorsnee type, net zoals een meerderheid graag in een spijkerbroek loopt, maar als de anderen nu kunnen kiezen uit een breed aanbod van goed ontworpen industriële woningen is er weinig aan de hand. Woonwijken worden wel een verzameling van introverte bouwsels, maar dat is nu ook al zo. So what, het weerspiegelt de huidige maatschappij en het is toch een soort basis recht om je eigen plekje te creëren. Als je dat erkent is het vervolgens de vraag hoe je met dat gegeven slim kunt omspringen. Het zal leiden tot nieuwe stedenbouwkundige experimenten en vooral nieuwe woonproducten.

 

  

Een in het oogspringend concept werd tijdens de houtdag beoordeeld door de Jury van de Houtinnovatieprijs. Teha, een houtverwerkende industrie uit Haaksbergen, presenteerde een concept op basis van gestapelde geprefabriceerde 3-D eenheden. De woning is uitbreidbaar en aanpasbaar. Ook worden allerlei opties aangeboden zoals domotica. Bij de assemblage speelt een in elk element ingebouwde chip met alle informatie over dat element, een centrale rol. Het resultaat was verrassend en prikkelend en een goed voorbeeld van inspelen op de hierboven beschreven marktniche. Het speelt met de geboden flexibiliteit, onderhoudsfilosofie, de hoge veiligheid, en duurzaamheid een sterke troef in handen. Teha won de prijs niet en moest het doen met een eervolle nominatie. Er kon er maar één winnen, maar de aandacht voor Teha als aanmoediging voor spreiding in het industriële woningaanbod is terecht.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #68

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl