Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 29 De autoindustrie als innovatieprikkel voor persoonlijk wonen

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg Vergelijking auto-, bouw- en kledingmarkt met betrekking tot klantvrijheid en industrialisatie

01 mei 2002: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 29e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 29
De autoindustrie als innovatieprikkel voor persoonlijk wonen

Persoonlijk wonen, particulier opdrachtgeverschap of hoe het allemaal mag heten, vormen een nieuwe trend in de woningmarkt. De vraag is hoe we dat in de bouw gaan organiseren. Gaat de consument het traditionele pad via architect naar de aannemer bewandelen of zijn industriële producten juist interessant?
Al gedurende decennia wordt de auto-industrie vergeleken met de bouw. Even zovaak wordt bepleit dat deze vergelijking niet terecht is. De reden van dit aanvechten is vaak gebaseerd op de stelling, dat men in de auto-industrie flexibiliteit ziet als de keuze uit opties (optionele standaardisatie). Door de combinatiemogelijkheden zijn bijna geen twee auto’s identiek, echter in de bouw is het een verworvenheid, dat je een gebouw net als een maatkostuum volledig naar je hand kunt zetten en dat vergt een andere aanpak. Niemand vraagt bij het kopen van een auto of de afronding in de motorkap iets scherper kan worden uitgevoerd, maar in de bouw vinden we dat wel gewoon.

In het kader van persoonlijk wonen (oftewel consumentgericht bouwen) komen thans de prefab bouwers op. Consumenten juichen dat toe. Ca. de helft van de particuliere initiatiefnemers zou nu voor een prefab woning kiezen. Zo blijkt uit een marktonderzoek van OTB. Als belangrijkste reden geldt dat men de traditionele route via architect, aannemer etc. te onzeker vindt. Wat krijg je voor welk bedrag? Bovendien ben je tenminste anderhalf jaar verder voordat je kunt gaan wonen. Optionele standaardisatie (keuze uit een enorm aanbod) of mengvormen van standaardisatie met klantgerichte aanpassingen lijken als marketing benadering zeer kansrijk te zijn. Met name architecten verzetten zich en maken zich zorgen over het toekomstbeeld van de Nederlandse woonwijken (en de eigen opdrachtenportefeuille). De consument droomt ondertussen van een grotere (woon-werk) woning voor minder geld met het comfort van een auto (centrale deurvergrendeling, airco, etc.). Logisch dat de industrie daarop zal inspringen. Hij/zij die net als de auto-industrie echt heeft begrepen van wat de consument wil zal succesvol zijn.

 

Over prikkels voor innovatie gesproken.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #67

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl