Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 24 Productontwikkeling en de consument

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 juni 2001: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 24e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 24
Productontwikkeling en de consument

Customer value is een marketingbegrip. Het haakt in op een techneutenprobleem. Ingenieurs maken rationele producten en communiceren het liefst over kwantificeerbare eigenschappen. Een geluidsisolatie van 42dB(A), een brandwerendheid van 63 minuten, we voldoen aan alle eisen van het bouwbesluit.
Het andere uiterste is de commercie die daarentegen de ratio lijkt te willen ontkennen. Als vertegenwoordiger Sam Sonite iets zegt in de trant van “Dit is een perfect product met optimale eigenschappen en een hoge toegevoegde waarde”, dan word je als ontwerper of techneut toch onmiddellijk argwanend. En te vaak wordt toch in dergelijke holle termen gecommuniceerd.
Het lijken botsende werelden.


Maar wie is nu eigenlijk de echte klant? De uiteindelijke klant aan het eind van de keten is de consument en die laat zich in het algemeen meer leiden door emotie, zeg maar gevoel, dan door ratio. Hij/zij laat zich anderzijds ook niet afschepen met een perfect en optimaal product. Lang had de consument weinig of niets in de melk te brokkelen, maar dat wordt anders. Uiteindelijk zullen we dus ook door zijn of haar bril moeten leren kijken om de feitelijke waarde van het product te kunnen taxeren. Dat is wat met customer value wordt bedoeld.

Het verleidelijke is nu om te denken dat je begrijpt wat de klant eigenlijk wil. Dat geldt voor de architect die een woning ontwerpt, maar ook voor de leverancier van een product. Een mooi voorbeeld heb ik met Infra+ ervaren. Aannemers fronsen de wenkbrauwen als ze ervaren dat de topvloer van hout is. Ze zijn immers beton gewend. De lichte topvloer, die overigens ook in een massievere versie kan worden gerealiseerd, levert bij consumentenpanels een heel andere, verrassende reactie op. Consumenten spreken geen rationele taal. Hun spontane reactie op de houten topvloer luidt: “Goh, wat knus”. En dan ben je uitgepraat met je argumentaties waarbij de R-waardes, µd-waardes, Hz-en en dB’s je om de oren vliegen.


Wat interesseert die consument het bouwbesluit nou. Natuurlijk, het biedt enige zekerheid. Maar als je als consument moet wonen in een woning met onvoldoende geluidsisolatie, blijkt het bouwbesluit toch ook maar een schijnzekerheid te zijn. Een consument wil zijn buren niet horen en zeker niet kunnen verstaan. Een Ilu;k= 0 dB zegt hem absoluut niets. En toch is het echt deze zelfde consument die in de nabije toekomst de productontwikkeling zal inkleuren. Remkes heeft het over particulier opdrachtgeversschap, Bouwfonds over ‘Persoonlijk Wonen’, IBC over het ‘Wens Wonen’, ERA over ‘Personal Housing’, Nijhuis over ‘Trento’, etc. En ook Smart House van Robert Winkel past in dat rijtje.


De bouw heeft nog een weg te gaan om te leren luisteren naar de consument.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #62

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl