Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 18 Succesfactoren (1)

01 april 2000: Booosting voorzitter Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 18e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 18
Succesfactoren (1)


Dit is de eerste bijdrage van een korte serie over succesfactoren bij productontwikkeling. De gegevens zijn gebaseerd op een analyse van projecten, waarbij ik zelf betrokken ben geweest. Belangrijk om te vermelden is dat het om industriële producten gaat. In de door Mick Eekhout geïntroduceerde terminologie zou je ook van standaard- en systeemproducten kunnen spreken.

De analyse heeft plaatsgevonden op basis van 104 projecten, geselecteerd uit een totaal van ca. 150. De overige projecten zijn nog niet afgerond. Succes of falen is hiervan dus nog niet vast te stellen. De projecten zijn qua onderwerp te verdelen als weergegeven in onderstaand taartdiagram.

 

verdeling naar type onderwerp


De terminologie is gebaseerd op Eekhout, onder meer: POPO of ontwerpmethoden voor bouwproducten en bouwcomponenten, Delft University Press, 1997

Van alle projecten zijn er drie als mislukt te beschouwen en 23 als geslaagd. Criterium daarbij is dat er duidelijk sprake is van marktsucces; hetzij direct, hetzij via een spin-off. De overige 78 projecten zijn gekarakteriseerd als ‘beëindigd’. Oorzaken hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn het wijzigen van de strategie of een te hoge investering. Voor deze projecten geldt dus dat er geen sprake is van ‘succes’. Men kan ze echter ook niet als ‘mislukt’ betitelen, omdat ‘niet-succes’ ook niet is aangetoond.

Ik beperk mij nu tot één kenmerk: de omvang van het project als succesfactor. Uit onderstaand staafdiagram blijkt dat kleine productontwikkelingsprojecten aanzienlijk meer kans van slagen hebben dan grote projecten. In de kolommen staan de absolute aantallen projecten. De gegevens zijn gebaseerd op de investering in verhouding tot de omzet van de initiatiefnemer.


succeskans in relatie tot omvang van het project

In de volgende nieuwsbrief zal ik ingaan op de succesfactor ‘het kennisniveau van de onderneming’ die bij productontwikkeling een rol speelt.

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #56

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl