Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 14 Productontwikkeling: productdiffusie als kritische succesfactor

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 augustus 1999: Jos Lichtenberg, inmiddels voorzitter van Booosting en directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 14e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 14
Productontwikkeling: productdiffusie als kritische succesfactor


Na het voltooien van de productontwikkelingsfase volgt de zogenaamde ‘diffusie’-fase. De snelheid waarmee stoom in lucht oplost en diffundeert vormt een soort wensbeeld, een model waarmee we ook graag zouden zien dat nieuwe producten door de markt worden opgenomen. Dampdiffusie door constructies is echter juist een zeer traag proces en zo is het helaas ook met nieuwe producten in de markt.

Opvallend is dat productontwikkeling door veel ondernemers primair wordt gezien als een technologische bezigheid. Men ziet als een berg op om iets nieuws te maken. Dit geldt zowel voor het bedenken (creatiefase) als het gestructureerd realiseren van het idee (testen, rekenen, marktonderzoek, etc.). Hoe kun je binnen een bepaald budget je doel bereiken en een product op de markt zetten zonder onverantwoorde risico’s te nemen? Dat is de vraag die ondernemers hoofdzakelijk lijkt bezig te houden.
Toch is dat niet het grootste struikelblok bij succesvol innoveren. Het venijn zit vaak in de marktintroductie. Deze fase wordt structureel onderschat. De overtuiging een sterk nieuw product te hebben met voordelen voor alle betrokkenen in het bouwproces, brengt ondernemers snel in de verleiding te denken dat het product wel van zelf wordt ‘gevreten’. Het tegendeel is waar. Er bestaan vrijwel geen producten, waarbij het succes snel na marktintroductie volgde. Mij schiet er slechts één te binnen en dat was niet eens in de bouwmarkt: de introductie van het ‘Air miles’-concept. Productlevenscycli hebben niet voor niets een lange aanloop. Meestal loopt de curve de eerste jaren vrijwel evenwijdig aan de x-as (tijd-as), om dan na verloop van tijd (bij succes) een knik omhoog te krijgen. Die knik komt nooit van zelf. De jaren van ‘we moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan’ zijn kennelijk noodzakelijk om uiteindelijk de afzet te realiseren die voor ogen stond. Verslappen in die periode is zeer verleidelijk omdat het succes als motiverende factor ontbreekt, maar funest. Deels heb je het zelf in de hand, door ook architecten, adviseurs en aannemers als partner te kiezen. En hen ook als als innovator of als early adaptor (naar Rogers) te zien. Dat geeft geen absolute zekerheid, wel meer houvast. Bij een bouwproject heb je als leverancier vrijwel nooit een stem in de keuze van de partijen. En als je de architect van je valide argumenten hebt overtuigd, dien je het project intensief en van nabij te volgen om te voorkomen dat je product onder tijdsdruk en allerlei argumenten van onwillige partijen, er opeens wordt ‘uitgefietst’. Het kost buitensporig veel energie en vaak aanloopverlies om dit te voorkomen. Om van de financieringsproblemen bij de ondernemer die de diffusiefase van een nieuw product onderschat, maar niet te spreken.

Wat zonde!

Jos Lichtenberg

Voorzitter Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

 

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #52

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling 

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl