Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 7 Inspiratie inbouwen

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 maart 1998: Booosting bestuurslid Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 7e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 7
Inspiratie inbouwen

Soms zoeken bedrijven nieuwe producten vanuit een beeld over een specifieke kansmarkt. Veel vaker komt men tot handelen als een bepaalde bedreiging opdoemt. Om kansen op te sporen kam het heel inspirerend zijn om ook zonder specifiek doel creatieve prikkels in de normale bedrijfsvoering in te bouwen.

Hoe is dat te realiseren?
• Door actief vakbladen bij te houden, welke door de klanten worden gelezen;
• Door gesprekken aan te gaan met marktpartijen zonder een direct verkoopdoel te hebben (bijvoorbeeld het instellen van een klankbordgroep);
• Door de buitendienstmedewerkers actief naar bepaalde informatie te laten vragen (ze zitten toch bij de klant): •Hoe denkt u over….? •Hoe lost u ‘dat en dat’ probleem op? •Wat ziet u al knelpunt? (Oplossen van knelpunten scoort altijd);
• Door het bezoeken van met name buitenlandse beurzen. Andere landen hebben een andere bouwcultuur. Op Nederlandsen beurzen zie je vaak weinig nieuws, maar van buitenlandse beurzen kom je vaak enthousiast terug.

Juist de toevallig voorbij komende ideeën worden onbewust gekoppeld aan eerder geïdentificeerde kansen en die vink heet inspiratie.
Als voorbeeld hierbij enkele producten, recent gezien in Parijs en de Verenigde Staten, war wij ons door aangesproken voelden.

Drie voorbeelden, zie afbeelding 3 vlnr:
• NovaBrik. Een droog metsel-, stapel-, ophangsysteem;

• Hot Knive van Avalon, waarmee sleuven, sponningen e.d. in bijvoorbeeld sandwichpanelen kunnen worden gefreesd;
• Gidsen met ontwerpen van American Dream-woningen. De plannen zijn te koop. Bijvoorbeeld een 2000 ft2 (zelf maar 200m2) kost $510 - $930. En voor een gespiegeld ontwerp moet je $15 toeslag betalen.

Jos Lichtenberg

Algemeen bestuurslid Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #44

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl