Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 5 De uitdaging van de afbouwpuzzel

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 november 1997: Booosting bestuurslid Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ uro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 5e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 5
De uitdaging van de afbouwpuzzel


Wie stoort zich aan de verwarmingsmonteur die over de net geschilderde trap naar boven loopt? De schilder? Waarschijnlijk wel. Maar na een korte verbale explosie (en het vertrek van de monteur) zal hij de schade weer herstellen.


Wat gebeurt er als blijkt dat de tegelzetter de prachtige, dure, in die speciale kleur blauw gefabriceerde tegeltjes in de verkeerde woning tegen de wand van de 3e woning rechts heeft gezet? Terwijl de aannemer de 3e woning links bedoelde. Ook hier waarschijnlijk kortstondig kwade gezichten en daarna rechtzetten.

 

En de voorrijkosten van de loodgieter dan, als hij voor de 7e, de 8e of de 9e keer voor een uurtje op een werk moet verschijnen? Als hij om 15.00 uur klaar is, gaat hij dan naar een volgend werk of houdt hij het voor gezien? Hoe rendabel is een loodgieter eigenlijk, hoeveel uur per dag werkt hij nou echt?

Allemaal vragen die te maken hebben met de complexiteit van het afbouwproces.


Kansen en uitdagingen voor ontwerpers, aannemers en toeleveranciers te over. In het afbouwproces is nog veel te winnen. Dat zal ook wel moeten want als we, zoals Tommel verklaarde, in de VINEX-locaties blijven bouwen terwijl de NWR aantoont dat leegstand dringt, dan wordt prijs-performance opeens wel héél belangrijk.



Faalkosten, afstemmingsverliezen en onrendabele acties tijdens de afbouwfase zullen daarbij essentieel zijn. De pogingen die daartoe in de historie zijn ondernomen zijn vrijwel alle gebaseerd op scheiding van leidingen; Matura, Dura Dip CECA, INFRA+ en anderen. De invloed op de afbouworganisatie opent de optie voor een industriële aanpak, waarbij tevens flexibiliteit in ontwerp, productie en gebruiksfase binnen handbereik komen.

Wie voelt zich geroepen te brainstormen over dit item?
Wie ontwikkelt mee aan een haalbare follow-up?
Wie reageert?

Jos Lichtenberg

Algemeen bestuurslid Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #42
Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl