Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 4 Het product als verpakking van kennis

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 september 1997: Booosting bestuurslid Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 4e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 4
Het product als verpakking van kennis


Producten worden toegepast omdat ze voorzien in een vraag. Voor de toeleverende industrie is kennis van de achtergronden van die vraag en de aspecten c.q. vakgebieden waarmee aan die vraag kan worden voldaan onontbeerlijk voor succes. Dat vergt dus een investering in kennis. De kunst is vervolgens om de kennis creatief te vertalen naar tastbare producten (of diensten), die verkoopbaar zijn en waarin de kennis als het ware is verpakt. Pas dan wordt een meerwaarde van de markt bereikt die de basis voor succes vormt.

Een anekdote over een bedrijf die de kennis niet op de juiste wijze tot een product vertaalden. Het bedrijf stuurde al weer wat jaren geleden een vertegenwoordiger bij ons langs om te vertellen dat zij de oplossing hadden voor buitenspouwbladen die moeilijk konden drogen. Natte stenen zouden immers sneller verouderen, een mos- en algengroeiprobleem hing boven je hoofd en nog wat van die zaken.
De oplossing bestond uit geperforeerde plastic pijpjes die je als een soort zetpil in gaten van ø12mm kon plaatsen, welke vooraf onder een hoek van 15° schuin omhoog in de natte gevel moesten worden geboord. Gaten verhogen het drogend oppervlak kon ik mij voorstellen, dus vroegen wij waarom dan nog zo'n 'high tech' plastic pijpje in deze gaten geplaatst moest worden. Na enige aarzeling bekende de man: "Ja maar, ik kan toch geen gaten verkopen!".

Een ander voorbeeld gaat over het de noodzaak om vooraf na te gaan dat het product waarin wordt geïnvesteerd ook daadwerkelijk een "duurzame" voorsprong oplevert. Het komt uit de tijd dat we in dienst van een toeleverancier intensief met dakelementen bezig waren. De oplossing voor het omloopgeluidprobleem over de bouwmuur (geluidisolatie tussen twee woningen) kan in het dakelement worden 'meeverpakt'. Daardoor ontstaat een meerwaarde voor de markt.

Tijdens de ontwikkeling kwam echter steeds vaker de gedachte op dat het probleem van omloopgeluid beter in de pannen op te lossen zou zijn. Daar kon onze opdrachtgever, die geen belang in pannen had, echter niets mee en dus werd desondanks een geluidsisolerend dakelement ontwikkeld. Later kregen we bij Buro A+ een opdracht uit de pannenindustrie en werd onderstaande, mijns inziens in economisch opzicht optimalere oplossing geboren.

Het voorbeeld stamt uit circa 1985. Wellicht liepen we toen nog wat voor de muziek uit. Het geluidbewustzijn was toen in de markt nog niet wat het nu is. Wellicht is dat een reden dat de afzet beperkt is gebleven. Binnen het bedrijf (onze opdrachtgever) waren er echter ook interne obstakels, waardoor het product commercieel gezien nooit de aandacht heeft gekregen die het verdiende. De tijd lijkt echter nu rijp voor het idee.

Ideeën voor productontwikkeling komen veelal voort uit de herkenning en erkenning en bestudering van een probleem in de markt. Bijvoorbeeld. Woningen moeten goedkoper, dus zoek je naar kostenbesparende bouwsystemen. Dat vergt goede kennis van waar de kosten zitten. Een begroting alleen geeft daarin onvoldoende inzicht. De kosten zitten immers als het ware diagonaal in de begroting:
• Waarom kost een bouwvakker circa f50,- per uur?,
• Toeslagen voor faalkosten zijn verwerkt in materiaalprijzen en mensuren,
• Reserves zijn in de uurnormen ingepland voor inefficiency (droogtijden, afstemmingsverliezen) in de afbouw, etcetera?


Door een gedegen analyse kom je als het ware als vanzelf op concrete ideeën. "Het product als verpakking van kennis" dus.

conclusie
Industriële productontwikkeling is veel meer dan het pragmatisch (1+1=2) aanpakken van problemen. Een investering in een gedegen kennisopbouw is de moeite waard.

Jos Lichtenberg

Algemeen bestuurslid Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #41

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl