Ontvang onze nieuwsbrief:

Productontwikkeling rubriek 2 Het succes van ondernemers

Cover Booosting Special Produktontwikeling
Jos Lichtenberg

01 mei 1997: Booosting bestuurslid Jos Lichtenberg, directeur van Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling te Roermond, met zijn 2e bedrijfskundige bijdrage over productontwikkeling.


Productontwikkeling rubriek 2
Het succes van ondernemers


Waarom ontwikkelt de één intensief en de ander niet?
Waarom heeft de één succes en de ander niet?
Is het toeval of zijn er duidelijke factoren?

Als productontwikkelaar met inmiddels ruim 20 jaar ervaring in de bouw gaan je mettertijd wel dingen opvallen. Zo lijkt het erop dat veel ondernemers opereren in het innovatietraject omdat door de kleinschaligheid (want dat is de structuur van het bedrijfsleven in de bouw) innovatie geen continue proces is en het elke keer toch weer een grote hobbel is. Kennelijk ziet men innovaties c.q. productontwikkeling als een berg: ‘Je kijkt tegen een helling op zonder de top te zien en wat je te zien krijgt als je boven bent blijft onzeker’.

Ondernemers die actief zijn met productontwikkeling doen dit uiteraard met een doel en sterke motivatie. Deze ondernemer is vaak iemand die in het algemeen open staat voor de buitenwereld. Hij luistert in de markt naar klanten, collega’s, medewerkers etc. Hij identificeert zo min of meer automatisch de kansen en bedreigingen van morgen en kan derhalve anticiperend handelen.

Kenmerken van ondernemers ingedeeld naar strategisch vermogen:



Het blijkt nu dat hoe meer de ondernemer naar rechts is in te delen, hoe gunstiger de succeskansen zijn. ‘Je moet het ook (intuïtief) aandurven de berg op te klimmen’.‘Een vasthoudend geloof in hetgeen waar men mee bezig is‘ is daarbij van groot belang. ‘Overweeg goed, beslis en bijt vast. Blijf luisteren naar de markt en stuur bij waar nodig’. Een gezonde dosis naïviteit voorkomt dat je alleen maar beren ziet, zonder dat het een gevecht tegen windmolens wordt.


Een ondernemer is trouwens een bijzonder soort mens.
Zoals ik ooit ergens las: ‘Stel dat je een 22-jarige Nederlander bent die uit twee alternatieven kan kiezen:
1. Een vaste baan bij een grote onderneming met een hoog inkomen en ‘zekerheid’ voor de rest van het leven, of
2. Zelf een onderneming starten en daarbij geweldige hindernissen overwinnen om veel belasting te mogen betalen en nagewezen te worden als het mis zou gaan.
Daar hoef je toch geen twee keer over na te denken? ‘En dat is nu precies de beslissing die de meeste afgestudeerden in Nederland nemen!’

Uiteraard is het beeld over het waarom van innoveren en het geheim achter succes lang niet compleet. Voer genoeg derhalve voor nog meer bijdragen, wordt vervolgd dus!

Jos Lichtenberg
Algemeen bestuurslid Booosting
Directeur Buro A+ buro voor bouwproductontwikkeling

 

Deze rubriek is verschenen in Booosting nieuwsbrief #39

Totaaloverzicht rubriek Produktontwikkeling



Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl