Ontvang onze nieuwsbrief:

Stellingen van Hans van Dijk voor de discussiebijeenkomst van Booosting

TU Delft faculteit Bouwkunde (bron: Wikipedia)

11 maart 1993: Panelleden en publiek zijn van harte uitgenodigd om in een ongedwongen sfeer mee te discussiƫren over de volgende stellingen van architectuurcriticus Hans van Dijk,


Stellingen van Hans van Dijk voor de discussiebijeenkomst van Booosting 


1. Ontwerpers en innovatie


De drang tot innovatie komt niet alleen voort uit rationele maar ook uit esthetische motieven. Technische innovatie wordt niet alleen nagestreefd vanuit de wens om produkten met betere prestaties te maken met goedkopere, arbeidsbesparende en minder schadelijke produktieprocessen, maar ook vanuit een voorliefde voor 'elegante' probleemoplossingen, een fascinatie voor (bouw-)technische deelproblemen en een hartstocht voor een 'beeld' van een efficiënte, comfortabele en technisch geavanceerde beschaving.

2. Opdrachtgevers en innovatie


De opdrachtgever eist een bepaalde kwaliteit en verlangt van de producent dat hij die kwaliteit garandeert. Daarbij heeft de opdrachtgever doorgaans geen belang bij innoverende experimenten; de producent die ervan overtuigd is dat hij goede (of zelfs de beste) produkten levert, evenmin. In de bouw komt innovatie komt daarom slechts incidenteel tot stand en leidt ze nauwelijks tot een vervolg. Meestal gebeurt dat als de overtuigingskracht van een innoverend ontwerp en de overredingskracht van de ontwerper gehoor vindt bij een opdrachtgever die een bepaald imago voor zichzelf nastreeft.

3. Toeleverende bouwindustrie en innovatie


Ontwerpers zijn voornamelijk geïnteresseerd in de potenties van de techniek, de producenten vooral in de uitkomsten. In tegenstelling tot andere bedrijfstakken kent de toeleverende bouwindustrie geen substantiële afdeling Research and Development. Ontwerpers kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van innoverende, seriematige vervaardigde produkten, als ze die rol op zich nemen en geloofwaardig kunnen maken dat potenties tot betere uitkomsten leiden dan de bestaande. Innovatie die vanuit rationele motieven wordt nagestreefd (zie stelling 1) is daarbij eerder succesvol dan die welke uit esthetische motieven voortkomt, tenzij dit laatste tot produkten leidt die in een marketingstrategie passen (produktdifferentiatie, modetendenzen etc.).

 

aankondiging van deze activiteit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl