Ontvang onze nieuwsbrief:

Verslag projectbezoek Twee-(z)-onder-een-kap woning: een (r)echt (t)huis?

bron: cepezed - foto: leon van woerkom

01 juli 1993: Op de zonnige middag van 24 juni werd een twintigtal aangeslotenen Booosting gastvrij ontvangen in het huis van de familie Pesman in Delft.


Verslag projectbezoek Twee-(z)-onder-een-kap woning: een (r)echt (t)huis?


Wat begon als prijsvraag, staat er nu. Het manifest van CEPEZED: NEE tegen de hoofdaannemer en de aanbestedingsprocedure, JA voor de meedenkende toeleverancier, het lenen van technieken en de prefabricage in de fabriek.

Door onopvallend te presenteren, wist Jan Pesman alteveel aandacht bij de aanbieding van de plannen aan de Delftse kopers te voorkomen. Zo kon hij zelf bewoner van zijn eigen plan worden en moest hij via actieve werving contact leggen met kandidaat buurvrouwen. Dat liep zo goed dat uiteindelijk een familie kon worden gekozen die het nabuurschap, ondanks de waarschuwingen van de architect, zelf op zich zou nemen.

Tijdens ons bezoek staan de koeien bijna in de achtertuin. Af en toe kijkt er een nieuwsgierig naar de aanwezigen op het terras; de rest eet onverstoorbaar verder van de groene grasmat die nog rest tussen Delft en Rotterdam. Dit uitzicht, gericht op het zuiden, maakt de plek tot een unieke locatie in de Randstad. In de meeste vertrekken, zelfs vanuit het bad, is het weidse groene panorama zichtbaar: hier woon je buiten! De twee woningen vormen een strak kubusachtig blok, met gesloten gevels aan de straatkant, open aan de zuidkant. Consequent is iedere aantasting van de hoofdvorm vermeden. Openingen worden gemaakt door in het moduul-systeem van de gevel een sandwichpaneel te vervangen door glas. Door de open zuidgevel valt veel licht naar binnen. Bij het openen van de grote, hoge schuifpui gaat de woonkamer bijna naadloos over in het terras en het landschap. Nog meer licht en lucht stromen binnen: zo woon je letterlijk buiten!

Het gebouw is in moten opgedeeld; het volume wordt doorsneden door een diagonaal geplaatste gebouwhoge unit met daarin leidingen, keuken en sanitair. Het opdelen van de plattegronden is een aftreksom van ruimtes met een prachtige vide, een woonkamer/keuken met lange zichtlijnen, veel driehoekige kamers op de verdiepingen en hier en daar een overgebleven hoekje. Ook het bouwproces is in moten verdeeld. De zichtbare bouwcomponenten zijn in soort en functie gegroepeerd. De kleurkeuze per groep benadrukt de opdeling. Iedere groep is door CEPEZED zelf uitbesteed aan gespecialiseerde toeleveranciers. Deze manier van werken bevalt zo goed dat 'Bouwteam General Contractors' als uitvoerder voor CEPEZED is opgericht.

Het ontwerp is gemaakt om snel en simpel op de bouwplaats geassembleerd te worden. De klassieke vergelijking met de auto-industrie dringt zich op. Vooraf in een fabriek gemaakte componenten worden als een bouwpakket in elkaar gezet. De engineering is helemaal vooraf gedaan en daardoor werd een bouwtijd van slechts 4 maanden gerealiseerd. Ook materiaalgebruik, staal, glas en sandwichpanelen doen aan (vracht)auto's denken. Zichtbaar is dat met schroevedraaiers en ratelsleutels is gebouwd. Speciekuipen, troffels en kitspuiten zijn bijna niet gebruikt. Er zijn controlelampjes in plaats van deursloten op het sanitair. Verrassend doordraaiende deuren geven als een wegklapbare achterbank plots een andere indeling. De angst voor deuken in het blik, en het in de was zetten van de buitenhuid, completeren de parallel met de auto.

De indruk die het huis bij mij achterlaat is streng. Op bijna calvinistische wijze wordt vastgehouden aan kleurschema's en indeling. Slechts de trap is als kleuraccent toegestaan. Het meubilair is gemaakt van roestvast staal met daarnaast zwart, grijs en glas. Twee fleurige zonnebrillen boven het keukenblok trekken de aandacht. Badkamers krijgen door deze indeling da afmeting van een gang. Dat zou met mijn lengte behelpen worden. Hier wonen eist toewijding en geloof van het hele gezin. Dan is het een echt thuis.

Overtuiging van het eigen gelijk en geloof in de vooruitgang: de kracht die Booosting verder brengt.

ir Jos Lobée
GE Plastics SPE

aankondiging van deze activiteit

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl