De BV staat voor BrancheVreemd (weet u nog?), een serie bijzondere bedrijfsbezoeken die Booosting uit interesse voor interdisciplinair werken een aantal jaren gelden begon. Het is weer hoog tijd voor een leerzame kijk in de keuken van een aanpalende branche. Gestoeld op de interesse voor de gebogen lijnen, vindt de komende activiteit plaats bij een vooraanstaand Nederlands scheepsbouwbedrijf. Dinsdag 3 juni aanstaande is Koninklijke De Vries Scheepsbouw onze gastheer.
De Feadship organisatie bestaat uit de werven Royal Van Lent en Koninklijke De Vries Scheepsbouw en De Voogt Naval Architects. Alle jachten worden onder de naam "Feadship" (First Export Association of Dutch Shipbuilders) op de markt gebracht. De Voogt Naval Architects ontwerpt de jachten.
Koninklijke De Vries Scheepsbouw bouwt zeegaande, op maat gemaakte motorjachten voor de zeer exclusieve exportmarkt. Op hun werf in Aalsmeer worden per jaar twee tot drie jachten te water gelaten, met een maximale lengte van 80 meter.
Door de marktbeweging en voortschrijdende technische ontwikkelingen worden de schepen steeds groter, en soms moeten zij tegelijkertijd ook nog snel varen en daarom dus lichter worden. Doorgaans zijn de rompen van staal en is de opbouw van aluminium.
Chris van Hooren, Hoofd Designafdeling van De Voogt Naval Architects licht het ontwerp van de luxe motorjachten X-Stream + F-Stream toe. F-Stream is de opvolger van de sensationeel vernieuwende X-Stream. Met haar opmerkelijke rompvorm, is dit jacht voorzien van veel nieuwe technologie en glasconstructies. 55 meter lang en een ruime 20 knopen snel (ongeveer 40 km/uur).
Sinds enige tijd bouwt De Vries ook semi-custom boten (type SL39). De romp en technische systemen worden in serie gebouwd, terwijl er voor interieur en styling “modulaire” keuzevrijheid is. Twee jaar geleden werden 5 Nederlandse architecten uitgenodigd om in een besloten prijsvraag een SL39 scheepsinterieur te ontwerpen.
Fokkema Architecten werd de winnaar. Diederik Fokkema geeft als “land”architect als 2e spreker zijn visie op het ontwerpen van jachtinterieurs.
Uiteraard ontbreken een rondleiding en het prikkelende commentaar van de Booosting tegenlezing niet.
U bent van harte welkom! Maximum aantal deelnemers: 50. Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Booosting aangeslotenen krijgen hierbij voorrang.
Programma > Booosting nieuwsbrief #93, pagina 01 + 02.
Tips > bewegende architectuur en zwevende maritieme architectuur.